[scheikunde] koolstofdisulfide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] koolstofdisulfide

Men schenkt wat van de vloeistof koolstofdisulfide (CS2) in een reageerbuis. Vervolgens voegt men daar een ongeveer even grote hoeveelheid water bij, schudt de buis en wacht dan enige tijd.

Vraagje: Leg uit of men dan één of twee vloeistoflagen in de buis waarneemt. Als je kiest voor twee vloeistoflagen moet je ook uitleggen welke stof de onderste laag vormt.

Ik kan hiervoor in Tabel 45 geen gegevens vinden over C met S2- in water. Wel S2-.

Volgende vraag:

Vervolgens doet men enkele druppels van de kleurloze vloeistof hexaan (C6H14) en enkele joodkristallen in de reageerbuis, schudt en wacht weer enige tijd.

Beschrijf de eindtoestand en verklaar deze. Gebruik in je antwoord een gegeven uit tabel 65A.

Hoe moet je dit aanpakken (het simpelst?)

Berichten: 328

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

Koolstofdisulfide is geen zout, dus het splits niet. Hint: let op de polariteit van de 2 stoffen (water/koolstofdisulfide).

Bij mij heeft tabel 65A te maken met vlamkleuring, heeft vast niet met je vraag te maken. :D

oeps, was het woordje niet vergeten :)

Berichten: 63

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

maar dat wil dus zeggen dat er helemaal geen vloeistoflagen waarneembaar zijn?

bij mij ook met kleuren van chemicaliën, ik weet alleen niet wat ik met deze gegevens moet doen voor die ene vraag.

Berichten: 328

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

Je hebt 2 vloeistoffen, water is polair en koolstofdisulfide is apolair. Je weet als het goed is nu ook waarom koolstofdisuldie apolair is. :D Die mengen niet en dus krijg je 2 lagen.

Bij mij is het 65B, maar ik heb ook een hele nieuwe binas. :)

Jood is I2, je zoekt in die lijst naar I2 en dan zie je ergens I2 (in apolaire oplosmiddelen) met daarachter 2 zwarte vierkantjes. Bij die vierkantjes ga je naar boven en dan zie je 2 kleuren: bruin en paars-violet. Dus als je I2 in hexaan gooit, krijg je een bruine of paarse vloeistof.

Berichten: 63

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

jah.. dat weet ik inmiddels. Dus je hebt 2 vloeistoflagen. Dan denk ik dat water onder ligt en koolstofdisulfide boven. Maar ik weet het niet zeker.

nieuwe binas is met veel mooie kleuren.. ik heb 1na laatste druk, nog in zwart-wit behalve die kleurenspectreum

Berichten: 328

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

Als je wilt weten welke vloeistof onderop ligt, moet je naar de dichtheid kijken. De vloeistof met de hoogste dichtheid zal onderop liggen.

En de nieuwe binas is cool. :) :D

Berichten: 63

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

Ik kon koolstofsulfide niet vinden in binas.. maar die van water is relatief laag en denk toch dat water boven ligt.

Ik schaf nieuwe binas maar eens aan denk ik. Mijn oude is total-loss..

ik heb wat gegevens gevonden over koolstofdisulfide:

Kookpunt: 46°C

Smeltpunt: -111°C

Relatieve dichtheid (water = 1): 1.26

Oplosbaarheid in water, g/100 ml bij 20°C: 0.2

Dampspanning, kPa bij 25°C: 48

koolstofdisulfide

Daaruit blijkt dat koolstofdisulfide zwaarder is, dus ligt het onder. Oplosbaarheid in water is 0.2 => wat houdt dat in?

Berichten: 328

Re: [scheikunde] koolstofdisulfide

Oplosbaarheid in water, g/100 ml bij 20°C: 0.2

Ik denk dat 0,2 gram CS2 per 100ml water oplost. Dus het lost er wel iets in op. Maar als je 50ml water en 50ml CS2 hebt, krijg je dus 2 lagen.

Reageer