wasverzachter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

wasverzachter

Als eerstejaars scheikunde student viel ik een beetje stil, toen mijn schoonmoeder mij vroeg of ik wist hoe was verzachter werkte..

Zat ik in de buurt toen ik de termen hydrofiel en hydrofoob in de strijd gooide?

Wie maakt ons wijzer?

mag,

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wasverzachter

Wasverzachter zorgt ervoor dat de magnesium en calciumatomen in oplossing blijven en niet als zouten neerslaan. Het neerslaan van deze metaalzouten op het wasgoed maakt deze 'hard'. Dit gebeurd met liganden die aan deze metalen binden.

Een voorbeeld hiervan is EDTA, ethyleendiamine-tetra-acetaat. Dit is een 4-waardig anion en vormt met Mg(II) of Ca(II) een wateroplosbaar complex:

Mg2+ + EDTA4- -> Mg(EDTA)2-

Met hydrofiel en hydrofoob heeft het dus niets te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: wasverzachter

Ha! Je bent een schat! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: wasverzachter

Gangbare wasverzachters zijn op quats of siliciumpolymeren gebaseerd, zo vermoed ik dat "Silan" siliciumpolymeren zal bevatten...

"Milieuvriendelijke" wasverzachters bevatten idd kalk oplossers of chelaterende stoffen zoals EDTA.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: wasverzachter

Maar is het dan ook zo dat in een gebied met een lage DH (dus een lage water hardheid), geen wasverachter nodig is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wasverzachter

In ieder geval minder (als je het al wil gebruiken). Eigenlijk geldt hetzelfde voor het zout in de vaatwasser. Afhankelijk van de waterhardheid kun je de hoeveelheid zout die bij een wasbeurt wordt gebruikt instellen op de vaatwasser (op die van mij tenminste).
Gangbare wasverzachters zijn op quats of siliciumpolymeren gebaseerd, zo vermoed ik dat "Silan" siliciumpolymeren zal bevatten...
In dat geval breng je wel een waterafstotende laag op het wasgoed aan en heeft het wel met hydrofiel/hydrofoob te maken. Al vraag ik me af of het echt handig is om een waterafstotende laag op je handdoeken aan te brengen. Het voelt dan wel lekker zacht aan, maar afdrogen gaat wel lastiger.

Nog wat info:

Een aantal jaren terug maakte Ariël (als ik het goed heb) reclame met de toevoeging van TAED aan het wasmiddel om de was zachter te maken. Dit was natuurlijk gewoon EDTA met de letters door elkaar gehusseld (briljant ;) ).

Ook werden fosfaten vroeger veelvuldig gebruikt als 'wasverzachter' in het wasmiddel. Dit is later in de ban gedaan doordat er door het gebruik hiervan te grote hoeveelheden fosfaten in het oppervlaktewater terecht kwamen.

Berichten: 104

Re: wasverzachter

even een huisvrouwen weetje tussendoor, ik gebruik nooit wasverzachter want dan wordt ik helemaal gek van de jeuk van mijn eigen handdoeken en kleren. Maar als ik mijn was zacht wil hebben dan goii ik een flinke scheut azijn in het wasverzachter bakje, werkt ook heel goed. is trouwens ook veel goedkoper dan was verzachter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wasverzachter

Stinkt je was dan niet enorm naar azijn?

Berichten: 104

Re: wasverzachter

nee mijn was stinkt niet naar azijn, de lucht is helemaal weg als de was droog is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: wasverzachter

Een aantal jaren terug maakte Ariël (als ik het goed heb) reclame met de toevoeging van TAED aan het wasmiddel om de was zachter te maken. Dit was natuurlijk gewoon EDTA met de letters door elkaar gehusseld
Ik kan me de reclame niet heel goed herinneren, maar met het zachter maken van de was heeft TAED niet veel te maken.

TAED staat voor TetraAcetylEthyleenDiamine. De gelijkenis met EDTA valt op als je die naam vergelijkt, maar zeker ook als je de structuurformule vergelijkt. Het zijn echter twee verschillende stoffen:

TAED: CAS# 10543-57-4 Molecuulformule: C10H16N2O4

EDTA: CAS# 60-00-4 Molecuulformule: C10H16N2O8

TAED wordt niet gebruikt om ionen in te vangen, maar om natriumperboraat te activeren. Natriumperboraat begint normaal gesproken pas zuurstof af te staan bij 60 graden Celcius, maar aangezien men sinds de jaren 1970 bij een lagere temperatuur wil wassen heeft men een truc moeten verzinnen om al bij lagere temperatuur te bleken. Met TAED als katalysator kan dat.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 243

Re: wasverzachter

Het zijn inderdaad twee verschillende stoffen, heb ff de structuurformaules opgegoogled :

EDTA (in dit geval met Na-tegenionen):

Afbeelding

TAED (slechte tekening, maar vooruit):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wasverzachter

En ik maar denken dat het een leuk reclame-ideetje was om de letters door elkaar te gooien. ;)

Weer wat geleerd. Afbeelding

Reageer