fytochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 63

fytochemie

Hallo iedereen,

weet iemand het verschil tussen holistische, functionele, orthomoleculaire en nutritionele geneeskunde? (bepaalde kenmerken, waarbij ik ze van elkaar kan onderscheiden?)

Ik dacht dat nutritionele geneeskunde eerder te maken had met voedingssupplementen (vitaminen en mineralen), dat het gewoon gezondheidsbeschermend was en niet genezend, i.t.t functionele geneeskunde (synthetische geneesmiddelen).

Maar ik heb geen idee wat ik me bij holistische en orthomoleculaire geneeskunde moet voorstellen.

En is er een verband bij de bovenstaande vormen geneeskunde met medicinale planten?

groetjes Peggy

Berichten: 162

Re: fytochemie

Vraag: als ik morfine win uit papaverbollen om er een injectie te maken, is het dan fytotherapie of farmacotherapie ? Misschien om het nog vager te maken: we gaan cannabisextract standaardiseren om het als regulier geneesmiddel te verkopen in de apotheek: is het nog een plantaardig geneesmiddel of beschouwen we de THC die erin zit als een gestandaardiseerd receptgeneesmiddel en bovendien ook onder de opiumwetgeving valt. Ik hoor de aanhangers van de natuurgeneeskunde al horen zeggen: alles wat uit de natuur komt is goed en heeft geen bijwerkingen in tegenstelling tot synthetische geneesmiddelen. Yes sure, en sinterklaas bestaat echt ;) .

Berichten: 63

Re: fytochemie

Heb dus aan de hand van je uitleg kunnen merken dat die 4 vormen van geneeskunde dus niet behoren tot de klassieke geneeskunde.

Ik stelde gewoon die vraag omdat die woorden op het examen voorkomen, alhoewel die nergens vermeld staan in de cursus.

Maar wat bedoel je met farmacotherapie? Volgens mijn cursus fytochemie (ik studeer farmacie ;) ) worden fytotherapeutica beschouwd als speciale groep geneesmiddelen met bijzondere vereisten betreffende 'good manufactoring practice' voor de bereiding en met extra aanwijzingen voor een registratiedossier (en dan al die richtlijnen die de producenten moeten opvolgen).

groetjes Peggy

Berichten: 162

Re: fytochemie

Misschien wat al te algemeen: holistisch: de mens wordt in zijn geheel bekeken in interactie met zijn omgeving en leefmilieu (psychologisch, milieu-invloeden etc). Orthomoleculair: aan de hand van verrijking van het dieet met allerlei stoffen (denk aan: EPA (omega-3), nicotinamide, foliumzuur (zou de vorming van homocysteïne blokkeren) wordt getracht verstoringen in de stofwisseling op te heffen en/of in een bepaalde richting te sturen en zo het organisme te genezen. Nutritioneel: eigenlijk is de oudst bekende voorbeeld de TCG (traditioneel Chinese geneeskunde) waar het verschil tussel voedsel en geneesmiddel tamelijk vaag is en men bij bepaalde aandoeningen sommige groenten/vleessoorten worden aanbevolen vanuit het yin-yang principe (verhittend/verkoelend/neutraal) of verboden. Zeg Peggy: studeer jij soms aan het ponskaartgebouw in Utrecht ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fytochemie

Holisme heeft ook een bredere betekenis: het is het principe dat het geheel meer is dan de som van de delen.

Hierin staat het tegen reductionisme dat probeert alles op te delen in functionele eenheden.

De geaccepteerde geneeskunde is tamelijk reductionistisch: deze probeert een fout in een van de delen van het geheel te vinden, en die direct te corrigeren (i.e. een tekort aan te vullen, een teveel te blokkeren).

Reageer