Natriumhydride maken

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 1

Natriumhydride maken

Me geregistreerd op chemieforum.nl omdat ik zit met een scheikundige vraag zit.


Wanneer we minder afhankelijk zouden willen zijn van fossiele brandstoffen wordt er voor de langere termijn vaak gesproken over een waterstofeconomie.


Waterstof is erg volumineus voor zijn verbrandingswaarde vergeleken met pak 'm beet een litertje benzine. Uit surfwerk haal ik een interessante mogelijkheid om hiermee om te gaan en dat is door Natrium Hydride (NaH) te transporteren. Op de plaats van verbruik breng je dat op een beheerste manier met water in contact. De vrijkomende waterstof (en warmte) benut je in zijn economie en de NaOH is weer te recyclen tot nieuwe NaH. ( ;) Hopelijk schrijf ik het met m'n verstofte scheikunde allemaal goed op).


Over dat laatste zou ik graag willen weten hoe dat in zijn werk kan gaan. Kan iemand me uitleggen hoe zo'n proces (om NaH te maken uit NaOH) eruit zou kunnen zien ? En dan vooral met gebruikmaking van schone energie zoals elektriciteit uit zonnecellen, of mogelijk direct door het toevoegen van warmtehitte van de zon ? Of nog een andere manier ? En met een fatsoenlijk rendement ?

Ik kan wel vinden dat industriële produktie van NaH vaak met methanol of methaan gebeurt, maar dat is even niet de bedoeling.


Jos

Berichten: 111

Re: Natriumhydride maken

Als ik me niet vergis (ik ben geen kenner in deze materie) wordt natriumhydride gemaakt door zuiver natrium onder hoge druk en hoge temperatuur te laten reageren met waterstofgas. De natriumhydroxide waar jij over spreekt zou men dus kunnen gebruiken om door middel van elektrolyse zuiver (metalisch) natrium van te maken.

Berichten: 251

Re: Natriumhydride maken

hm, dat proces lijkt me nét ff te gevaarlijk


als je ooit de reactie tussen bvb Al en HCl hebt gezien (darklord ???) dan weet je dat er bij dergelijke reacties idd veel energie vrijkomt, en die is volgens de thermodynamica idd te recupereren........


ik denk dat de grote probleemstelling de kosten/baten-analyse is


wat kost het om een kilo NaH te produceren, en wat kan het opleveren ?


lijkt me een nieuwe bron naar de richting van koude kernfusie, het di-wesselli-principe en aanverwante....


eerst ff rekenwerk doen, en dan mss beginnen dromen van een toepassing....


veel succes nog

Berichten: 111

Re: Natriumhydride maken

Over koude fusie is al veel gezegd, maar nog steeds weinig stevig bewijs. Het lijkt me ook niet echt haalbaar. Als je ziet wat de mensen bij JIT moeten doen om zo'n lichte kernen te doen fuseren, moet je al gigantisch veel energie in een reactie pompen om halfzware kernen te fuseren.

Reageer