fenolen en EOX uit water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

fenolen en EOX uit water

Weet iemand hoe fenolen en EOX uit water te halen zijn?

zovast bedankt Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fenolen en EOX uit water

Ik weet niet wat je precies met het water moet doen, en hoeveel erin zit. Ook heb ik geen idee wat EOX is.

Er zijn relatief nieuwe technieken waarbij titaandioxide poeder in water wordt gesuspendeerd, en de suspensie daarna aan zeer intense ultravioletstraling wordt blootgesteld. Hierdoor wordt alle organische materiaal afgebroken.

Berichten: 337

Re: fenolen en EOX uit water

EOX (extraheerbaarde organische halogenides) extracties zijn goed uit te voeren met aceton/hexaan, waarbij aceton vaak wordt gebruikt om de waterachtige verbindingen te verbreken, en hexaan het echte extractiemiddel is. Voor fenolen wordt dit wat lastiger geloof ik, maar weet dit niet zeker. Analytici? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: fenolen en EOX uit water

Abbreviation for "Extractable Organohalogens". The fraction of AOX which is extractable by a non-polar organic solvent. This fraction contains the relatively lipophilic (fat-soluble) organic compounds. EOX gives a better indication of the amount of organic halogens susceptible to lipophilic absorption. It often represents about one tenth of the AOX measured.
Ik denk dat je antwoord er al staat, ik zou kijken of je kan extraheren! Je zal alleen nooit alles eruit kunnen krijgen denk ik, omdat fenol toch wel enigszins wateroplosbaar is.

[edit]

Gideon was eerder...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: fenolen en EOX uit water

EOX (organohalogeen verbindingen) is een somparameter die o.a. gebruikt wordt om vast te stellen of grond en/of grondwater verontreinigd is. Indien het EOX gehalte hoog is moet eigenlijk eerst bepaald worden om welke stoffen het gaat. Vaak bestaat EOX uit organochloorverbindingen zoals pesticiden.

Stoffen die onder EOX vallen zijn inderdaad te extraheren met een organisch oplosmiddel (bijv petroleumether). De fenolen kunnen ook geextraheerd worden met bijvoorbeeld tolueen. Andere mogelijkheden zijn strippen (lucht erin blazen) voor het verwijderen van de vluchtige componenten of biologische afbraak. Of deze technieken geschikt zijn hangt vooral af van aard van de stoffen die zorgen voor het EOX gehalte.

Reageer