Springen naar inhoud

hypochloorzuur als desinfectiemiddel

• Log in om te kunnen reageren

Dr. Vindevogel

Dr. Vindevogel

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2005 - 20:08

Hypochloriet wordt reeds lang toegepast als desinfectiemiddel ( sterk oxidans).
Kan dit middel ook aangewend worden als desinfectiemiddel ( in bepaalde concentraties weliswaar) voor de ontsmetting/concervering van granen en graanbijproducten? Bestaat hierover enige studie en/of legislatie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 17 juni 2005 - 21:40

Het officiŽle wettelijke standpunt ken ik niet, maar aangezien de stof niet als voedseladditief is togestaan denk ik niet dat het uberhaupt met voedingswaren in aanraking mag komen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2005 - 15:02

Chloorhoudende desinfectiemiddelen mogen volgens mij niet eens meer gebruikt worden in ziekenhuisafdelingen waar kinderen en ouderen opgenomen worden. Laat staan dat graan er dan mee behandeld mag worden.

Dr. Vindevogel

Dr. Vindevogel

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 20:31

Misschien even ter verduidelijking : Na-hypochloriet is in de US een toegelaten voederadditief. Chloorhexidine bvb is een erkend biocidaal middel. Waarom zou onderchlorigzuur ( HCLO) dan niet kunnen?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2005 - 22:05

Ik denk dat het niet mag omdat het zuur niet stabiel is. Onder zure condities disproportioneerd (reageert met zichzelf) het hypochloriet-ion in chloraat (ClO3-) en chloorgas (Cl2). Dat laatste is natuurlijk veel te giftig/gevaarlijk.
Disproportionering treedt ook op in basische oplossing (natiumhypochloriet), maar dan worden er (ipv chloorgas) chloride-ionen gevormd. Dit is niet zo gevaarlijk.

Meteen de reden waarom je bij chloorbleek geen anti-kalkmiddel (zuur) moet gooien.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures