[scheikunde] apolair - polair

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] apolair - polair

eyy

kheb een vraagje

ik zit altijd in de problemen met het verschil tussen polair en apolair...

ik weet dat polair (assymetrisch is vb.water) en apolair (symmetrisch)

maar ik weet niet goed hoe je zoiets moet zoeken voor een ongezien brutoformule.

ik heb dit namelijk nodig voor het bepalen van de intermoleculaire krachten

ik weet het verschil tussen vanderwaalskrachten, dipoolkrachten, waterstofbruggen en de ionbindingen (het sterkst) maar opdat je dit zou kunnen gebruiken en weet of er dipoolkracht of vanderwaalskracht heerst tussen de moleculen moet je dus altijd eerst weten of een stof apolair of polair is...

hopelijk krijg ik snel antwoord

groetjes en alvast bedankt!

Berichten: 857

Re: [scheikunde] apolair - polair

Krijg je niet de molecuulformule van een stof die je kent om daarvan te bepalen of het polair of a-polair is?

Voor koolwaterstoffen moet je kijken naar de functionele groepen en de lengte van de koolstofketen. Des te langer de koolstofketen zonder al te veel functionele groepen des te a-polairder het molecuul. Vetzuren en alcoholen (vanaf C-4? / C6) zijn hier een goed voorbeeld van.

Voor een alcohol geldt dat ze polair zijn (door de OH-groep) waardoor ze in water oplossen maar vanaf butanol wordt het oplossen steeds moeilijker om dat de koolstofketen waar het aan vast zit het polaire karakter van de OH-groep "over-ruled".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] apolair - polair

Als je alleen de brutoformule krijgt is het moeilijk om een kwantitatieve schatting te maken. Wel kun je kijken of in de structuur veel kleine elektronegatieve atomen voorkomen zoals O, N en F. Veel van dat soort atomen maken de structuur redelijk polair (maar TE veel ook weer niet). Helaas kun je uit de brutoformule nooit afleiden of er ook O-H of N-H groepen inzitten die waterstofbruggen kunnen doneren.....

Overigens: als je dit probleem al zo lang hebt, waarom stel je de vraag dan in het weekend voor je examen? Als je dit soort dingen goed plant, kun je heel wat rustiger leven!

Berichten: 39

Re: [scheikunde] apolair - polair

En anorganisch is het wat eenvoudiger: hoe groter het verschil in EN waarde tussen twee atomen in een molecule, des te polairder (sterker ionkarakter)

BTW: ik moet hetzelfde leren, maar wie legt snel even eenvoudig uit wanneer je vanderwaalskrachten hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] apolair - polair

@xaviersmet:

In feite zijn er altijd Vanderwaalskrachten (hoofdletter!) aanwezig, maar hoeveel invloed ze uitoefenen wil wel verschillen.

Als je het tegenwoordig hebt over Vanderwaalskrachten gaat het eigenlijk om zogeheten Londonkrachten: zie bijvoorbeeld Londonkrachten op Wikipedia.

@lieskeann:

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>
Overigens: als je dit probleem al zo lang hebt, waarom stel je de vraag dan in het weekend voor je examen? Als je dit soort dingen goed plant, kun je heel wat rustiger leven!
Rwwh doelt hier natuurlijk op de rapportage aan het team die je hebt gemaakt. Het forum is er om te helpen, maar een beetje geduld misstaat niemand. Ook is de reportfunctie niet bedoeld om het team te vragen om te antwoorden...</td></tr></table><div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] apolair - polair

xaviersmet schreef: En anorganisch is het wat eenvoudiger: hoe groter het verschil in EN waarde tussen twee atomen in een molecule, des te polairder (sterker ionkarakter)
Anorganisch vind ik veeeeel moeilijker dan organisch: in anorganische structuren heb je geen idee over de eigenlijke structuur, omdat je nauwelijks kunt spreken van moleculen die met elkaar interacties vertonen.

Vergeet bij jouw regeltje niet de grootte van de ionen mee te nemen! Kleine ionen naderen elkaar veel dichter, en hebben daardoor een grotere interactie-energie dan grote ionen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] apolair - polair

rwwh schreef:
xaviersmet schreef: En anorganisch is het wat eenvoudiger: hoe groter het verschil in EN waarde tussen twee atomen in een molecule, des te polairder (sterker ionkarakter)
Anorganisch vind ik veeeeel moeilijker dan organisch: in anorganische structuren heb je geen idee over de eigenlijke structuur, omdat je nauwelijks kunt spreken van moleculen die met elkaar interacties vertonen.

Vergeet bij jouw regeltje niet de grootte van de ionen mee te nemen! Kleine ionen naderen elkaar veel dichter, en hebben daardoor een grotere interactie-energie dan grote ionen.
Hence de elektronegativiteit van bijvoorbeeld fluoride ;)

Berichten: 857

Re: [scheikunde] apolair - polair

Een brutoformule hoeft natuurlijk niet moeilijk te zijn. De molecuulformule voor alcohol is (zoals wij weten) C2H6O maar ik heb geleerd om alcohol zo te schrijven --> C2H5OH

Nu is het voor iedereen duidelijk dat het om een alcohol gaat.

Als deze schrijfwijze wordt toegepast is het al wat makkelijker

@ lieskeann: Het is toch wel zo dat de molecuulformules van stoffen die jij kent gegeven worden? Het lijkt me onlogisch als ze jou iets zouden vragen buiten de lesstof om. Ik heb dit jaar ook een toets gehad over Vanderwaalskrachten krachten en welke moleculen welke krachten ondervinden, maar iedere stof waarvan wat gevraagt werd was bij mij bekend.

@ Beryllium: Dus Vanderwaalskrachten worden tegenwoordig beschreven als de London dispersion forces?

Ik heb geleerd dat Vanderwaalskrachten opgedeeld kunnen worden in:

Dipool-dipool interacties, waterstofbruggen, London dispersie krachten en Ion-dipool krachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] apolair - polair

JeffreyButer schreef: @ Beryllium: Dus Vanderwaalskrachten worden tegenwoordig beschreven als de London dispersion forces?

Ik heb geleerd dat Vanderwaalskrachten opgedeeld kunnen worden in:

Dipool-dipool interacties, waterstofbruggen, London dispersie krachten en Ion-dipool krachten.
Klopt inderdaad. Maar aangezien het nogal verwarrend wordt als er één naam aan verschillende krachten wordt gegeven, wordt er meestal vanuit gegaan dat je de Londonkracht bedoelt als je het over een Vanderwaalskracht hebt.

Dipool-dipoolinteracties, ion-dipoolinteracties an waterstofbruggen worden meestal ook als zodanig aangeduid,
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer