additiereactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

additiereactie

hallo allemaal,

Ik ben al een week op zoek naar de additiereactie van jood en broom in een onverzadigd vetzuur.

Ik heb deze proef gedaan, maar kan nergense deze reactie vinden. Wie helpt me?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: additiereactie

Hallo Ruben, welkom op Chemieforum.nl!

Weet je wat er in het algemeen gebeurt met een onverzadigde C=C binding als je er broom (of jood) bij doet?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: additiereactie

Weet je wat er in het algemeen gebeurt met een onverzadigde C=C binding als je er broom (of jood) bij doet?


Volgens mij niet; volgens mij is dat juist de vraag ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: additiereactie

Ik ben al een week op zoek naar de additiereactie van jood en broom in een onverzadigd vetzuur.

Ik heb deze proef gedaan, maar kan nergense deze reactie vinden. Wie helpt me?


Broom en jood reageren met de tweevoudige bindingen in een onverzadigd vetzuur. Netto wordt de tweevoudige binding omgezet in een enkele en heeft ieder van de 2 koolstofatomen een broom (of jood) atoom gebonden.

Berichten: 857

Re: additiereactie

@ ruben1963:

Volgensmij weet je niet precies wat een additiereactie inhoud...of ik zit verkeerd.

Je had het al uit het woord kunnen bepalen. Additie = toevoegen.

Om iets toe te voegen moet er wel plaats zijn voor zijn. In jou geval geldt dat een heel groot gedeelte van de keten is verzadigd met H-atomen maar bij een onverzadigd vetzuur zijn er 2 C-atomen die niet verzadigd zijn met H-atomen. Dit is waar de dubbele binding zit. De enige manier waarop je aan het onverzadigde vetzuur jood of broom kan adderen (=toevoegen) is door ze te plaatsen op de plaats waar er C-atomen zijn die onverzadigd zijn met H-atomen. En zoals DrQuico al zei: De dubbele binding zal openbreken waardoor er nu 2 plaatsen vrij zijn om iets toe te voegen. In jou geval dus jood of broom.

Wat ik wil zeggen..meestal kan je uit het woord al bepalen hoe een reactie zal verlopen. Praat men bijvoorbeeld over een substitutiereactie dan moet je eerst gaan kijken wat substititie (= vervangen) is. Als je dat bepaalt hebt kom je al een heel stuk verder in het bepalen wat je doet.



Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: additiereactie

Simpel gezegd, bij de additie van jood of broom zal er niks gaan afsplitsen, dus volgt;

-HC=CH- + I2/Br2 => -CHI-CHI- of -CHBr-CHBr-

Moet voldoende informatie zijn lijkt me ;)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer