[scheikunde] Werking Tandpasta

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] Werking Tandpasta

Ik ben overal op internet al aan het zoeken naar de werking van tandpasta, maar ik kan er maar nergens iets over vinden.. Dus zouden jullie mij willen helpen (a) :$?

Berichten: 162

Re: [scheikunde] Werking Tandpasta

Om te beginnen zou ik eens de samenstelling van een gewone tandpasta eens bekijken:

natriumlaurylsulfaat: een anionische detergent dat als een soort zeep fungeert

silicagel: een soort mild schuurmiddel dat de reinigende werking van de natriumlaurylsulfaat versterkt

de verschillende soorten fluorides: van natriumfluoride tot aminfluoride. Deze stoffen hebben allemaal als doel om tijdens het poetsen het glazuur te versterken.

Verder allerlei stoffen als natriumpyrofosfaat dat de vorming van tandsteen moet verminderen, smaak- en geurstoffen om het geheel een fris gevoel te geven in je mond. Kortom je kunt tandpasta het beste vergelijken met een soort tandenzeep.

Maar er zitten bij sommige soorten nog allerlei andere stoffen in om een bepaald effect te sorteren, maar dat moet je maar opzoeken op het internet Afbeelding .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] Werking Tandpasta

Natriumlaurylsulfaat zal je als regel alleen in Amerikaanse of erg goedkope tandpasta aantreffen, het is vrij agrressief. In de meeste tandpasta's vindt je cocamidopropylbetaine of een andere geëthoxyleerd tenside. Die zijn een stuk milder.

Naast de genoemde moet je nog denken aan glycerol of sorbitol om te voorkomen dat de pasta uitdroogt, water, zoetmiddelen. Een smaakstof, meestal als pepermunt of kruizemunt olie. Conserveermiddelen etc.

Maar je kan gewoon je tube bekijken, er staat altijd op wat er in zit. Kijk bij "Ingredients" en/of INCI.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer