Vraagjes over organische

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

Vraagjes over organische

Hoi,

Heb morgen examen organische chemie, heb de testen van door het jaar nog eens bekeken, daar omtrent heb ik enkele vraagjes over.

1) Een organische verbinding bestaat uit C, H en O. DE molaire massa bedraagt 60g. Uit 3 gram van die stof ontstaat door verbranding 3,6 gram water en 6,6 gram CO2.

Bepaal de empirische formule van deze stof.

3g --> 0,05 mol

3g... --> 3,6g H2O en 6,6g CO2

Te bepalen: verhouding C/H/O.

Aandeel C in de stof: (6,6*12)/44 = 1,8g C

Aandeel H in de stof: (3,6*2,02)/18,02 = 0,404g H

Aandeel O in de stof: 3 - 1,8 - 0,404 = 0,796g O

In mol:

1,8g C = 0,15 mol

0,404g H = 0,4 mol

0,796g O = 0,05 mol

Verhouding:

C / H / O

0,15/0,4/0,05

=> C3H8O

Is dit mogelijk ?

2) Schrijf de analysereactievergelijkingen op voor zwavel voor de stof C2H5SH.

Hier heb ik werkelijk geen idee van.

3) Waarom is de C-H vinding stabieler dan de Si-H binding ?

Had als antwoord dat er bij de binding van C met H meer energie vrijkomt dan bij de vinding van Si met H. C-H binding is sowieso zeer stabiel omdat hun onderlinge afstand zeer klein is.

Dit was fout blijkbaar. Kan iemand het juiste antwoord geven ?

Enorm bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vraagjes over organische

Waarom zou C3H8O niet kunnen? Probeer eens iets te tekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vraagjes over organische

Voor vraag 2 is het handig om te weten wat voor analysemethode er wordt gebruikt.

Vraag 3 is waarschijnlijk fout gerekend omdat je antwoord ongeveer hetzelfde is als de vraag. Ik zou zeggen dat de overlap tussen de bindingsorbitalen bij koolstof groter is dan bij silicium. De bindingsorbitalen van koolstof zijn immers compacter dan die van het grotere silicium. Of gaat deze verklaring buiten jullie leerstof om?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Vraagjes over organische

DrQuico schreef: Voor vraag 2 is het handig om te weten wat voor analysemethode er wordt gebruikt.

Vraag 3 is waarschijnlijk fout gerekend omdat je antwoord ongeveer hetzelfde is als de vraag. Ik zou zeggen dat de overlap tussen de bindingsorbitalen bij koolstof groter is dan bij silicium. De bindingsorbitalen van koolstof zijn immers compacter dan die van het grotere silicium. Of gaat deze verklaring buiten jullie leerstof om?
Vraag 3 begrijp ik nu, bedankt!

Bij vraag 2 is het de bedoeling dat je via een chemische scheidingsmethode gaat bepalen of er zwavel in die stof zit. Nu is mijn vraag: hoe ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vraagjes over organische

Bij vraag 2 is het de bedoeling dat je via een chemische scheidingsmethode gaat bepalen of er zwavel in die stof zit. Nu is mijn vraag: hoe ?


Met je neus kun je in ieder geval een prima kwalitatieve analyse voor ethaanthiol uitvoeren. ;)

Maar verder raak ik meer in de war. Als je een 'scheidingsmethode' bedoeld dan is er geen sprake van een chemische reactie. Dat kan gewoon met GC.

Wel kun je met een kwalitatieve analyse bepalen of je te maken hebt met een zwavelverbinding. In een eerdere vraag van je ging het over een zwavelbepaling met een nat loodacetaat filtreerpapiertje. Bedoel je dat?

Berichten: 311

Re: Vraagjes over organische

Een opmerking bij vraag 1: Hoe kun je van drie gram stof 10,2 gram aan water en koolstofdioxide krijgen? Er moet dus zuurstof uit de lucht zijn opgenomen (verbranding...). Is hier wel rekening mee gehouden?

Terugrekenen:

Wil ik C3H8O verbranden, dan krijg ik:

C3H8O + 4½ O2 --> 4 H2O + 3 CO2.

Klopt de reactiverglijking dan?

Reageer