Springen naar inhoud

analyse FFA

• Log in om te kunnen reageren

Esther_CF

Esther_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 12:33

Om het FFA percentage in olie en vet te bepalen gebruiken wij momenteel een megsel van ethanol/ether (50ml) om het monster in op te lossen. Ik denk echter dat dit ook mogelijk is met isopropanol. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het misschien mogelijk om de hoeveelheid (50ml) te verminderen.

Om het gehalte te berekenen is de volgende formule opgesteld Verbruik Titer × 2.83/ Inweeg. Ik kom er niet aan uit waar die 2.83 vandaan komt. Wellicht kan iemand mij hier verder bij helpen.

Ook ben ik op zoek naar de juiste proefbeschrijving van het bepalen van FFA. Ik heb op internet al heel veel gezocht maar kan geen goede site met de beschrijving vinden.

veel vragen hopelijk ook veel antwoorden
groet Esther

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 14:26

Euhmmm.... Wat is in 's hemelsnaam een FFA percentage ?? ;) Wat zegt het, en hoe meet je zoiets ?
Maaruh, als je een stof hebt die in een mengsel van ethanol en ether oplost, lost die vast ook op in isopropanol. De vraag of 50 mL genoeg is, hangt van de hoeveelheid stof af...

Esther_CF

Esther_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 14:28

FFA is in het kort Free Fatty Acid

groet Esther

John_CF

John_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 15:24

De vrije vetzuren kunnen verschillende molecuulmassas zijn. Ik denk dat er gewoon een gekozen is. De molmassa van oliezuur is 282. Het zou de molecuulmassa/1000 moeten zijn. Of heb je een verdunning van factor 10?

Verschillende fabriekanten van olien en vetten voeren de FFA bepaling uit. Je kunt het navragen bij Loders Croklaan in Wormerveer of Karlshamn in Zaandijk.

Beaker

Beaker

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 14:50

Zie voor een beschrijving mn schrijven over bepalen verzepingsgetal en zuurgetal op 23 juni 2005

Jorim: Deze hier neem ik aan...

Veranderd door Jorim, 22 juni 2005 - 15:51

John_CF

John_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 10:03

Ter aanvulling op mijn eerdere bericht:

Voor soyaolie en zonnebloemolie wordt een molecuulmassa van 282 gehanteerd. Raapolie = 308 en Cocosolie = 200.

% FFA = (Verbruik * Titer * molelcuulmassa * 100) / (1000 * inweeg).

Voor analyses die niet zo nauwkeurig hoeven te zijn kan de formule vereenvoudigd worden. De titer wordt daarbij gesteld op 0,1000. Voor soya en zonnebloem geldt dan: % FFA = (Verbruik * 2,82) / inweeg

marcel frijmuth

marcel frijmuth

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 10:03

Ester, ben je nog opzoek naar die methode?

(Ik werk bij zo'n raffinaderij voor plantaardige olin.)
Nederlandse Laboratorium Site
www.laboratorium.nl

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2006 - 13:13

Marcel, weet jij waar ik goede informatie kan vinden over hoe ze bij raffinage de vrije vetzuren verwijderen ?
Ik weet wel dat ze omgezet worden in zeep, maar hoe krijg je die zeep vervolgens uit de olie ? Zeep hecht zich maar wat graag aan olie toch ?

# Moderatoropmerking
rwwh: let even op de datum van een bericht waar je op reageert. Dit is bijna een jaar oud!

Veranderd door rwwh, 05 september 2006 - 21:40

John_CF

John_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2007 - 09:56

Voor het verwijderen van de vrije vetzuren ken ik twee technieken. Met de eerste techniek worden de vetzuren inderdaad verzeept. De zeep wordt vervolgens met water uitgewassen. Bij de tweede techniek worden de vetzuren verwijderd door een stoomdestilatie onder vacuum. Beide technieken worden industrieel toegepast.
# Moderatoropmerking
rwwh: en weer zeven maanden! Denk je echt dat de vraagsteller dit antwoord nog zoekt?

Veranderd door rwwh, 26 april 2007 - 19:33

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures