Springen naar inhoud

kolomchromatografie

• Log in om te kunnen reageren

laghch01

laghch01

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 14:13

Hi allemaal,

Ik heb papierchromatografie gedaan voor een ghroene grasblad. Ik heb als mobiel fase ethanol gebruikt, het loopt redelijk. Ik heb acetone, ethyacetaat. geprobeerd maar het lukt niet
mijn vraag is welke beste loopvloeistof /

daarnaast heb ik microkolomCh gedaan maar het lukt absoluut niet met de zelfde loopvloeistof

advis hierover en bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 14:17

Je zou een paar (1 tot 10) procent methanol in aceton kunnen doen, dat zou polair genoeg moeten zijn, denk ik.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 juni 2005 - 17:14

Weet je toevallig de structuurformule voor de kleurstof? Ik neem aan dat het je idd om de kleurstof gaat?

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 07:19

dat het niet lukt met hetzelfde mobiele fase bij de mircokolom is vrij logisch. In een kolom zit namelijk niet dezelfde stationaire fase als in papierchromatografie. Dus zal je ook je mobiele fase moeten optimaliseren.

Dus geef even aan welke staitonaire fase je gebruikt, wat je te analyseren stof is (kleurstof? structuur etc) dan kan iemand op dit forum wel een ideale mobiel fase voorschrijven.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 08:49

*kraak denk denk*

Ik gebruikte voor mijn papierchromatografie met gras altijd een mengsel van wasbenzine en alcohol geloof ik.

laghch01

laghch01

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:16

Hi en bedankt voor julie reacties,

Mijn vraag is:
Ik wil papier- en kolomchromatografie voor kleurstof van een groenblad analyseren. Voor papierchroma ik gebruik ethanol als loopvloeistof.
Voor klom gebruik ik als stationniare fase: silcagel en mobiele fase ethanol, daarna breng ik de fracties op paierchromto met de zelfde loopvloeistof, hier krijg ik geen gescheiden keuren op papier? dus ik wil weten waaraan dat ligt?

bedankt alvast

Veranderd door laghch01, 23 juni 2005 - 08:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures