druppelgrootte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

druppelgrootte

hallo,

ik moet een techniek zoeken om de druppelgrootte van een emulsie te gaan bepalen...dit om aan de hand hiervan de stabiliteit na te gaan...

zou dit lukken via coulter countertechniek? ik heb reeds altijd gezien dat deze techniek wordt gebruikt ter bepaling van de grootte van deeltjes (vaste deeltjes) maar ik weet niet of ik hiermee ook druppels kan bepalen...die druppels zullen toch ook hetzelfde effect gaan uitoefenen als vaste deeltjes, namelijk het gaan verplaatsen van een elektrolyt waardoor er een verschil in elektrische geleidbaarheid optreedt en te meten valt... ben ik juist? of zit ik er volledig naast en kan iemand me aan een beter idee helpen?

alvast heel erg bedankt...

met vriendelijke groetjes,

Elsie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: druppelgrootte

Kun je zoiets niet goed met lichtverstrooiing (van een laser) meten?

Ik meen me een fysisch chemisch praktikum te herinnereren waarin ik zoiets heb gedaan. Ik kan het experiment en de theorie niet gedetailleerd herinneren, maar er is vast wel iets over te vinden.

Die coulter counter techniek ken ik niet, dus ik zou niet weten of die methode geschikt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: druppelgrootte

Met informatie over hoe de emulsie gemaakt is kan met enkele formules het aantal deeltjes pel ml bepaald worden en zo de deeltjesgrootte. Zonder die info kan je idd het beste een deeltjesteller gebruiken met laserdifractie.

Het enige nadeel is dat je emulsie al snel teveel deeltjes bevat om te kunnen meten. Het ligt dan nog eens aan het oplosmiddel, surfactantconcentratie of je kan gaan verdunnen. Bij verdunning kan je onder de kmc gaan zitten en zullen je latexdeeltjes niet meer stabiel zijn
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer