Suiker en zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

Suiker en zwavelzuur

FsWd schreef: Nee, behalve dat het je celwanden wegprotoneert. Je wordt dan uiteindelijk oplosbaar in je eigen water omdat je cellen en weet ik veel wat ineens uit ionen bestaan
Volgens mij protoneert dit zuur onmiddellijk alle water dat aanwezig is. Neem je nou erg veel van dat zuur, ja dan wordt het gevaarlijk. Maar minder gevaarlijk dan dezelfde hoeveelheid zwavelzuur of salpeterzuur: de protonen zijn hetzelfde in een waterige omgeving, en de tegenionen zijn milder....
By the way, even een vraagje: hoort eigenlijk niet echt in dit topic thuis. maarja ff tussedoor. Ik zag onderlaatst bij Science Bank: Scheikunde (tv-programma) hoe zwavelzuur met suiker reageerde. Ze zeiden dat het water onttrok. Maar in suiker is toch helemaal geen water aanwezig. Er zijn wel waterstof en zuurstof atomen in een suiker molecuul aanwezig. Maar bedoelen ze dat soms, dat die met het zwavelzuur gereageerd hebben?

rwwh: inderdaad off-topic, even gesplitst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Suiker en zwavelzuur

Er zit ongetwijfeld kristalwater in suikerkristallen.

Hiernaast werkt geconcentreerd zwavelzuur ook oxiderend. Het suiker zal dus ook geoxideerd raken.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Suiker en zwavelzuur

ik geloof dat in dit geval het extreem hygroscopische karakter van geconcentreerd zwavelzuur het wint van de oxidator kwaliteiten van deze stof

Er worden gewoon condensatiereacties ontketent wat resulteert in een teerachtig suikerrestant.

Berichten: 96

Re: Suiker en zwavelzuur

Echtepino schreef: ik geloof dat in dit geval het extreem hygroscopische karakter van geconcentreerd zwavelzuur het wint van de oxidator kwaliteiten van deze stof

Er worden gewoon condensatiereacties ontketent wat resulteert in een teerachtig suikerrestant.
Net zo`n restant als wanneer je het met een brander flink verhit?

Berichten: 219

Re: Suiker en zwavelzuur

Ik twijfelde er inderdaad aan of het nou kristalwater onttrekt (door dat het zo hygroscopisch is) of dat het nou met het suiker reageerde en dat het zuurstof en waterstof atomen onttrok aan het suiker.

In ieder geval bedankt voor de reacties ;)

Berichten: 232

Re: Suiker en zwavelzuur

C6H12O6 + H2SO4 --> 6 C + H2SO4 * 6 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Suiker en zwavelzuur

C6H12O6 + H2SO4 --> 6 C + H2SO4 * 6 H2O
Dat is wel heel optimistisch. Ik denk eerder aan:

C6H12O6 + xH2SO4 --> vieze teerdrab + xH2SO4 * 5 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Suiker en zwavelzuur

Heeft niemand er aan gedacht dat suiker een koolhydraat is? Deze naam zegt genoeg volgens mij. De algemene formule voor koolhydraten kun je schrijven als Cn(H2O)n, voor suiker wordt het dus C6(H2O)6.

Berichten: 243

Re: Suiker en zwavelzuur

Heeft niemand er aan gedacht dat suiker een koolhydraat is? Deze naam zegt genoeg volgens mij. De algemene formule voor koolhydraten kun je schrijven als Cn(H2O)n, voor suiker wordt het dus C6(H2O)6.
Ik denk ook dat zwaverzuur de zaak kan dehydrateren, al zal het minder goed gaan dan met POCl3 en PCl5. Dat neemt niet weg dat je, zoals rwwh zegt, een verschrikkelijke bruine drab zal krijgen als 'hoofdproduct'. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Suiker en zwavelzuur

Het wordt nog erger als je suiker nat is. Dan krijg een een soort bruin-zwart "drabschuim".

Reageer