[scheikunde] verzepingsgetal,zuurgetal van olie en vet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] verzepingsgetal,zuurgetal van olie en vet?

Hallo,

Ik en m'n projectgroepje hebben een probleem. We moeten vrijdag een presentatie maken over het verzepingsgetal, zuurgetal en joodadditie getal van zonnebloem olie en frituurvet.

We weten dat onze waarden niet helemaal ok zijn, want 1x hebben we een spreiding van 116,25%!!!!!

Voor de rest weten we niet of we nou goede waarden hebben of niet. Dit zijn onze gegevens:

Verzepingsgetal:

Vet 1:29.36

Vet 2:30.61

Olie 1:35.61

Olie 2: 9.43

Zuurgetal:

Vet 1:25

Vet 2:30

Olie 1:30

Olie 2:25

Weet iemand wat de goede (gemiddelde) waarden zijn? Dan kunnen we daaruit een conclusie trekken in onze presentatie.

Alvast bedankt!

Kristine

Berichten: 62

Re: [scheikunde] verzepingsgetal,zuurgetal van olie en vet?

Hallo Luitjes,

Je hebt verschillende soortren zonnebloemolie (hoog oleic acid (C18:1), hoog linoleic acid (C18:2)). deze hebben allemaal verschillende eigenschappen. dus ook verschillende zuurgetallen, verzepingsgetallen en joodgetallen.

Hoog C18:1

Joodgetal 75-90 g/100 g

Verzepingsgetal 170-190 mg KOH/g

Zuurgetal (is afhankelijk van het FFA)

FFA bepaal je als volgt: 8 gram olie oplossen in 50 ml 1:1 ethanol/diethylether, dit titraren met 0,1 mol/l NaOH. Berekening (V (NaOH) x T)/(10xinweeg) = ...%

Zuurgetal = 2 x FFA

Verzepingsgetal:

1 gram monster koken met 25 ml 0,5 N etoh KOH (1 UUR) en daarna op fenolftalien titreren met 0,5N HCl. Blanco meenemen want t is een terug titratie.

Berekening ((Vbl-Vmonster) x T)/inweeg =.... mg KOH/g

Hoog C18:2

Joodgetal 118-145 g/100 g

Verzepingsgetal 188-194 mg KOH/g

Zuurgetal (is afhankelijk van het FFA)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] verzepingsgetal,zuurgetal van olie en vet?

Hai,

De methode die je noemt, hebben we ook gebruikt. Ook de berekening is hetzelfde. Het enige verschil is dat wij ethanolische natronloog hebben gebruikt in plaats van kaliloog bij het verzepingsgetal. Ik heb de precieze getallen niet bij de hand. Die heb ik helaas op school. Ik weet nog wel dat ons joodgetal veeeellll lager was, dan wat jij hier noemt...hmm weer de zoveelste proef die mislukt is waarschijnlijk..

iig bedankt,

Misschien hebben we er wat aan...

groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] verzepingsgetal,zuurgetal van olie en vet?

Verzepingsgetallen van vetten kan je met Google wel aardig vinden, gebruik dan de Amerikaanse term: SAP value. Let er hierbij op dat het meestal om verzeping met KOH gaat, maar soms met NaOH!

Een paar waarden (KOH):

Zonnebloem olie 189

Arachide olie 192

Soja olie 191

Olijf olie 190

Palm olie 199

Palm pit olie 220

Kokos olie 268

Bijenwas 94

Let op dit zijn gemiddelden!

Per kilo palm olie heb je dus 199 gram KOH nodig.

Voor frituurvet is geen verzepingsgetal te geven, dat hangt er maar vanaf wat de fabrikant er in gedaan heeft.

Bedenk verder dat een kilo en een liter niet hetzelfde zijn!!!

Om van KOH naar NaOH om te rekenen kan je vermenigvuldigen met 0,713 (40,0 / 56,1).
β-Damascenon en maneschijn

Reageer