Springen naar inhoud

chloorgassen

• Log in om te kunnen reageren

nike

nike

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:41

euhm weet iemand de chemische reactie als je een wc reinigingsproduct en chloor samenbrengt en dan bekom je chloorgas (komt voor in de toilet)

kan iemand dat omzetten naar een chemische reactie? ;)

dank op voorhand

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nike

nike

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:45

PS: het is voor mn scriptie

nike

nike

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:02

kan dit:

NaClO + HCl --> Cl2 + NaOH

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:49

Nee, dat is niet de reactie. In dit geval zou het alleen werken als je zoutzuur gebruikt.

De reactie die optreedt is disproportionering. Meerdere HOCl deeltjes reageren met elkaar tot chloorgas en chloraat.
Door aanzuren krijg je in eerste instantie HOCl gevormd:

NaOCl + H+ -> HOCl + Na+

HOCl is niet stabiel en disproportioneerd vervolgens:

5 HOCl -> 2 Cl2 + ClO3- + H+ + 2 H2O

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 19:41

Als je een zuur toevoegt aan een hypochloriet, waarbij ook Cl(-) aanwezig is (hetzij uit het zuur i.g.v. zoutzuur, hetzij uit de bleek-oplossing), dan treedt de volgende snelle reactie op, welke je waarneemt als bruisend ontsnappen van Cl2-gas:

HOCl + H+ + Cl- --> H2O + Cl2

HOCl is een zwak zuur en bestaat vrijwel volledig als molecuul, HCl komt in oplossing voor als H+ en Cl-.

kan dit:

Nee, dat is niet de reactie. In dit geval zou het alleen werken als je zoutzuur gebruikt.

Nou, ik kan je verzekeren dat het inderdaad ook alleen maar met zoutzuur werkt, als je voldoende zuiver hypochloriet hebt. De reden dat het met alle zuren werkt is dat normaal bleekwater zowel ClO- als Cl- bevat.

Als je zuiver hypochloriet neemt zonder chloride, dan kun je een verdund zuur toevoegen en dan ontstaat er slechts heel langzaam chloorgas. Ik heb dat persoonlijk geprobeerd door verdund HNO3 toe te voegen aan vast Ca(ClO)2. Dan treedt er een langzame reactie op zonder bubbelen, terwijl met verdund HCl van vergelijkbare concentratie de hele zooi uit de reageerbuis vloog vanwege het heftige schuimen [!] !

De reactie die optreedt is disproportionering. Meerdere HOCl deeltjes reageren met elkaar tot chloorgas en chloraat.
Door aanzuren krijg je in eerste instantie HOCl gevormd.

HOCl ontleedt langzaam volgens o.a. de reactie de je hebt gegeven. Deze reactie is echter vrij langzaam en geeft zeker geen aanleiding tot het stevige bruisen dat je krijgt als je zoutzuur toevoegt aan een hypochloriet.

Eigenlijk treedt de volgende disproportionering op:

3HOCl --> 3H+ + 2Cl- + ClO3-

en vervolgens bij voldoende overmaat zuur treedt de reactie op, die ik aan het begin van deze post heb gegeven. Netto levert dat inderdaad de reactie op, die jij in je antwoord geeft.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 26 juli 2005 - 20:03

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 18:16

kan dit:

Hoeveel mensen gebruiken er uberhaupt zoutzuur om de wc schoon te maken? :) Mag je wel oppassen dat je het glazuur van de pot ook niet oplost :)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 20:59

Veel mensen gebruiken mierezuur om de WC schoon te maken. Zoutzuur is een naar goedje...

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 21:03

Veel mensen gebruiken mierezuur om de WC schoon te maken. Zoutzuur is een naar goedje...

Ik heb laatst zoutzuur gebruikt om kalkaanslag te verwijderen en dan is het toch wel erg prettig spul, maar met minder aggresieve zuren zal het ook wel lukken :)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 21:19

Ik heb laatst zoutzuur gebruikt om kalkaanslag te verwijderen en dan is het toch wel erg prettig spul, maar met minder aggresieve zuren zal het ook wel lukken :)

Ik heb laatst zoutzuur gebruikt om kalkaanslag te verwijderen en dan is het toch wel erg prettig spul, maar met minder aggresieve zuren zal het ook wel lukken :x

Alleen jammer dat die pot er daarna zo grijs uitziet aan de binnenkant... :)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 21:27

Is mij niet opgevallen :) glazuur wegvretend ofzo?

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2005 - 20:52

Leuke vervolgvraag....

wat gebeurt er als je in de wc een beetje chloor gooit...
chlorix ofzo om schoon te maken en je laat het even intrekken.... doen de meeste mensen....
maar je plast er daarna in... zonder te hebben doorgetrokken .... (je plas is toch zuur?) ..... wat zou dan gebeuren?

greetz Saturnus

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2005 - 08:37

Zo heel zuur is die plas niet. Maar je krijgt wel een reactie. In urine zit meestal wel aardig wat ureum CO(NH2)2. Dit reageert met hypochloriet, hierbij ontstaat chloramine, NH2Cl. Het mechanisme achter de reactie is waarschijnlijk eerst hydrolyse van de ureum tot ammoniak en carbonaat ion en het ammoniak reageert dan tot chloramine. Uiteindelijk krijg je ook belletjes N2-gas door volledige oxidatie van het NH3. Ik zou het maar niet proberen, want je weet niet hoe snel je weg wilt komen bij die pot vandaan :). Chloramine is nogal giftig en heeft een zeer onaangename scherpe geur. Ik heb het wel eens gemaakt in een kleine hoeveelheid door wat ammonia te mengen met chloorbleek.

hee

hee

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2005 - 13:42

Is dat niet wat er in een zwembad gebeurd?
Het mengen van cloorbleekloog en zoutzuur in het water?
Kan het zo zijn dat wanneer je in een zwembad last krijgt van je ogen het water erg vervuilt is met urine?

Hee

Veranderd door hee, 20 oktober 2005 - 13:45

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2005 - 14:16

Inderdaad is het zo dat bij vervuiling met veel urine er in een zwembad chloramine ontstaat. Dit is verantwoordelijk voor het prikken van de ogen.

Voor zover ik weet doen ze in een zwembad geen zoutzuur bij de hypochloriet. In een zwembad wil je geen hoge concentratie elementair chloor, je wilt hypochloriet, dat heel langzaam omgezet wordt naar chloor. Vaak is het zo dat de pH op een waarde zo rond de 7 wordt gehouden. Dat is beter voor de zwemmers en leidt tot een langzame gecontroleerde decompositie van hypochloriet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures