Kruiden en chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 50

Kruiden en chemie

Hoe komt dat de chemie van kruiden anders is.

Wat is er allemaal anders aan?

Hoe komt dat het bepalen van een kruid d.mv. de HPLC anders is dan het bepalen van een gesynthetiseerde stof?

Waar kan ik een aanpak methode vinden voor het bepalen van een kruid d.m.v. bijvoorbeeld de HPLC

Groetjes,

Jane

Berichten: 1.153

Re: Kruiden en chemie

eens kijken of ik je goed begrijp.

Je hebt 2 monsters die je met HPLC wilt bepalen.

1 is een vloeistof die heel erg ruikt naar dille.

2 is het plantje dille.

Verschil is dat 1 een zuivere synthetische stof is. (nl. de geur/smaakstof van dille)

2 bestaat uit deze stof met ongeveer 3000 andere chemische componenten.

Dus daarom is het niet makkelijk om "een kruid te bepalen met HPLC" zoals je wilt. Je moet dan namelijk 3000 stoffen scheiden en detecteren en identificeren. Dit zijn stoffen die op de gehele pKa-schaal zijn verdeeld. En van heel klein tot heel groot van 6 keer positief geladen via neutraal tot 6 keer negatief geladen. En daarnaast van heel polair tot heel apolair gaan. En dan alle variaties die je maar kan maken hiervan. En dan nog allemaal in hele kleine concentraties.

Om dit toch te kunnen bepalen heb je 1 een voorbewerkings methode, 2 een redelijk universele HPLC methode en 3 een zeer gevoelige detector nodig.

Maar kan wel.

Zoek eens in Google op flavour analysis en op HPLC en op plants

succes ermee

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kruiden en chemie

Voor het bepalen van de bestanddelen van Dille dmv HPLC maak je om te beginnen een extract. Het te gebruiken oplosmiddel (water, pentaan, ethanol, aceton etc) bepaalt mede welke bestanddelen van de dille mee zullen komen.

Je vergelijkt vervolgens de uitkomst van je chromatogram met de waarden uit de literatuur.

ALs regel is het zinloos om alle duizenden bestanddelen te bepalen, je neemt bijvoorbeeld de 200 meest voorkomende, dat geeft al een heel aardig beeld.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kruiden en chemie

Ik denk dat, gesteld dat je die keuze hebt, je beter kan kiezen voor GC. Voor zoveel analieten werkt dat prettiger (lees sneller). Ik denk dat het voor analyse van kruiden GC net zoe goed werkt tenminste.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Kruiden en chemie

Ik ben op dit moment een scriptie aan het schrijven over de GC analyse van voedsel kruiden etc. Ik heb het daarbij speciaal over volatiles (flavors, aroma) dat soort dingen. De sample prep is hierbij echt essentieel. Wat berrylium zegt sluit ik me bij aan.

Wat jan meut zegt over 200 componenten met behulp van een LC vindt ik een ambitieus plan. De LC heeft die peak capacity niet. Wanneer je dit gaat doen moet je al een dimensie toevoegen met een MS, en dan vraag ik me nog af of je het redt, want een mass spec in de full scan mode geeft een behoorlijke verhoging van detectie limieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kruiden en chemie

Wat jan meut zegt over 200 componenten met behulp van een LC vindt ik een ambitieus plan
Hangt er natuurlijk van af hoe H de P van je LC is. ;)

Gezien de literatuur gegevens over etherische olie is 200 idd erg veel. Was ook meer bedoeld om aan te geven dat je je best kan beperken om toch een goed beeld te krijgen.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer