[Neurowetenschap] Vrije wil

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 159

[Neurowetenschap] Vrije wil

Beste mensen,

Ik vraag mij af of jullie geloven dat wij (mensen) een vrije wil hebben....

Ik heb er persoonlijk nog geen duidelijke mening over, maar die begint eraan te komen.

Roxy

*edit: stomme witregels ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [Neurowetenschap] Vrije wil

Deze vraag is hoogreligieus. Wat stel je je chemisch bij een vrije wil voor? De chemische reacties in je hersenen volgen de wetten van de kwantummechanica.

Volgens onze huidige inzichten komt dat neer op een heleboel "het is een logisch gevolg dat" en een heleboel "toevallig gebeurt nu". Ik persoonlijk begrijp er niets van dat daar intelligentie en een vrije wil uit kan komen, maar het lijkt er wel op dat dat het geval is.

Immers: als ik het zou willen, dan zou ik mezelf tegen het hoofd kunnen slaan, maar ik ben intelligent genoeg om dat niet te willen.

Berichten: 159

Re: [Neurowetenschap] Vrije wil


Deze vraag is hoogreligieus
Ja je hebt gelijk waar ben ik aan begonnen kan dit gelocked? Of vewijderd?

*Delete*

*Verwijder*

;)

Kan me overigens niet herinneren wanneer ook alweer de grote unified theory werd bedacht dan dat de kwantumfysica linkt met de eh relatieviteitsleer ofzo, de 'normale' fysica. Heb je er misschien een link van!?

NOU!?!?

Berichten: 58

Re: [Neurowetenschap] Vrije wil

Los van religie of chemie is vrije wil natuurlijk al vrij vaag ...

Immers wordt een 'eigen' wil altijd beinvloed door de omgeving. Als chemie je iets leert, dan is het dat context zeer belangrijk is. Omgeving, oplosmiddel e.d. zijn zeer belangrijk, aangezien ze het bereik aan mogelijke acties en reacties van een molecuul beperken.

Zo ook met menselijke wil. Een keuze is niet zo 'eigen' als vaak wordt aangenomen, maar minstens gedeeltelijk en soms geheel beinvloed door de context.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat een rasechte nederlandse boer vanuit zijn cultuur en opvoeding niet zo heel snel met een moslima zal trouwen. Hij zou het wel kunnen doen en heeft -zo lijkt het- de vrije keus ... maar in de werkelijkheid is deze vrije keus slechts schijn.

Een jaar of meer geleden las ik in de NRC over een pyschologisch experiment, waaruit bleek dat mensen een onbewust vooraf bepaalde keuze als eigen kunnen zien. Ik weet niet meer hoe ze het voor elkaar kregen, maar de conclusie van het experiment was dat je lichaam af en toe 'onderbewust' al een keuze maakt,.. jij de keuze pas bemerkt bij de werkelijke uitvoering, maar dit beschouwt als je eigen keuze.

Vrije wil en leven in het algemeen is een prachtig voorbeeld van het feit dat chemie nog flink tekort schiet in theorie.

Uitgaande van het feit dat niet 'iets uit niets' kan ontstaan, wordt het moeilijk om te verantwoorden waarom een hoopje levensloze moleculen bij elkaar opeens bewustzijn vertoond. Als je DNA in welk analyse-apparaat dan ook gooit, zou je niet kunnen ontdekken dat daar bewustzijn uit voorkomt.

Gelukkig ben ik nog jong. Ik ben zeer benieuwd op welke manier ons periodieke systeem aangepast zal moeten worden, in een poging de ontbrekende verklaringen in te vullen. Historisch gezien is er cyclus van zo'n 50 jaar, waarin grote wetenschappelijke vragen binnen 50 jaar meestal wel beantwoord worden. Dat haal ik gelukkig nog wel! 8-[

Voor de geinteresseerde, lees ' De komende vijftig jaar; 25 topwetenschappers over de ontwikkelingen in hun vakgebied' van John Brockman. Goed boek waarin 25 topwetenschappers werd gevraagd een opstel te schrijven over de titel. Onder andere hebben bijv. Peter Atkins en Mihaly Csikszentmihalyi een opstel geschreven.

Berichten: 3.145

Re: [Neurowetenschap] Vrije wil

Ik geloof niet dat je ooit bewustzijn of vrije wil kunt aantonen als voortkomend uit een chemisch proces. Ik ben er stellig van overtuigd dat ieder mens echt een vrije wil heeft, voortkomend uit zijn intelligentie. Vrije wil heeft alles te maken met het vermogen van zelf-reflectie. Wij zijn uniek in dat wij onze beslissingen van te voren kunnen evalueren en op basis van deze evaluatie 'ja' of 'nee' kunnen kiezen.

Reageer