Kolloid chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Kolloid chemie

Ik ben aan het studeren voor kolloid en zit nu een beetje vast op het ultracentrifuge deel, de sedimentatie evenwichtsmethode. De formule

M = (2RT ln c2/c1)/(w^2.(1-vp)(x2^2-x1^2)

c = concentratie

w = toerental

v= specifiek volume

p= dichtheid

x= afstand naar as centrifuge

Om de molecuulmassa te berekenen met een reeks metingen met een bekende relatieve concentratie en gemeten afstanden moet een grafiek gemaakt worden

Mijn vraag is nu wat moet ik tegen elkaar uitzetten? als ik de richtingscoefficient of asafsnede bepaal wat krijg ik dan. Omdat ik niet super wiskundig ben kan ik de afleiding y = a + bx uit de bovenstaande formule niet zomaar vinden, ln wegwerken misschien?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.399

Re: Kolloid chemie

Wat varieer je? Als je meerdere factoren gaat varieren, kan je dit inderdaad niet plotten in 2 dimensies.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Kolloid chemie

De concentratie, de rest is bekend. Ben er gedeeltelijk al uit hoor, alleen kom nog steeds niet op de juiste antwoorden.

Ik zet de afstand-as in het kwadraat uit tegen ln c en bepaal daaruit de rico

je krijgt dan 2RT/w^2.(1-vp) . (dln c/ dx) = M

Zal de opgave even overtypen, maakt alles een stuk makkelijker:

Bepaal uit de volgende meetserie via een grafiek de molecuulmassa van het enzym E.

x(cm) 6.65 6.70 6.72 6.74 6.76

f© 0.000 0.0135 0.0245 0.0430 0.0760

v= 0.700 cm^3.g^-1 R = 8.314 T = 300 K p = 1000 kg.m^3 w = 10500 rpm

Heb als rico 21346.8 en een gevonden molmassa van 11526.8 mol.g^-1.

v of p moet in gelijke eenheden worden gezet, kom voor vp uit op 0.7

Het bovenstaande komt trouwens van een oud tentamen waar k geen uitwerking van heb ;) Morgen heb ik het tentamen, dus voor morgen 8 uur antwoord zou wenselijk zijn. Alvast bedankt
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer