klik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

klik

hoe werkt het en waar is het te koop ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: klik

Hoi Herman en welkom op Chemieforum.nl!
hoe werkt het en waar is het te koop ?
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt, ook je subtitel "het aktiverende "klik" schijfje in hot p" maakt weinig helder. Vertel ons: Wat wil je weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: klik

Uneducated guess: "In een hot pack".

Dat schijfje zorgt ervoor dat de kristallisatie start. Dat is helemaal niet zo moeilijk eigenlijk, het is veel moeilijker (zoek maar eens op het forum) om te voorkomen dat de stof onmiddellijk bij afkoeling kristalliseert.... Maar of je die klikkers los kunt kopen en waar, geen idee.

Berichten: 328

Re: klik

Blijven we over met de vraag hoe het kristallisatieproces op gang gebracht wordt met het metalen plaatje. Voor kristallisatie hebben  we een externe "trigger" nodig. Dat kan op een aantal verschillende manieren, te weten:

--Het aanbieden van een entkristal. In dit geval gevormd door kleine ijzerdeeltjes die gevormd worden door het buigen van het metaal 

--Een drukpuls kan hetzelfde effect hebben, deze veroorzaakt kleine gasbelletjes die ook min of meer als een soort entkristal kunnen fungeren. Deze drukpuls zou dan tijdens het buigen van het plaatje opgewekt worden.

--Het aanbieden van een ruw oppervlak. In dit geval veroorzaakt tijdens het buigen van het plaatje.
Bron

Berichten: 2

Re: klik

het gaat mij om het metalen plaatje dat de reaktie provoceert. Hoe kan men daar aan komen? Het is een rond en gebogen plaatje ongeveer 20mm diameter met een aantal kleine imprints. Het ombuigen van het plaatje veroorzaakt een "klik", die de reaktie start.

Berichten: 151

Re: klik

Volgens mij kan je dan wel een rond stukje blik gebruiken oid, kotnm het denk ik door scheurtjes die er ontstaan in het metaal waar het zich op kan kristaliseren...

Maar wat heb je eraan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: klik

Het zorgt gewoon voor een schokgolf

Berichten: 311

Re: klik

De klik produceert genoeg energie (meer dan de activeringsenergie) om een reactie tot stand te brengen.

Reageer