Springen naar inhoud

lood vergiftiging

• Log in om te kunnen reageren

moppie86

moppie86

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2005 - 11:03

hallo

ik heb een vraagje, als je 20-30jaar geleden een loodvergiftiging opgelopen hebt
kun je dit nu nog terug vinden in het lichaam?
en wat zijn de symptomen of kenmerken van een vergiftiging?
alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2005 - 12:22

Als je even had gegoogled dan had je deze pagina kunnen vinden met een heleboel info over lood

als je 20-30jaar geleden een loodvergiftiging opgelopen hebt
kun je dit nu nog terug vinden in het lichaam?

Slechts een klein deel van het ingenomen lood wordt ook effectief opgenomen door het lichaam. Bij volwassenen wordt ongeveer 5 ŕ 10 % geresorbeerd. Bij kinderen kan dit oplopen tot 25 ŕ 50 % wegens hun grotere stofwisselingssnelheid (4). Het grootste deel van het opgenomen lood wordt in het skelet opgestapeld. De rest komt in het bloed terecht.

Het zit dus in je botten vastgelegd dus waarschijnlijk is het daar terug te vinden

Symptomen loodvergiftiging

De symptomen van een loodvergiftiging zijn, zoals bij de meeste chronische vergiftigingen, afhankelijk van de dosis en de blootstellingsduur (4). Bij een beginnende intoxicatie zijn de klachten meestal aspecifiek zoals moeheid, verminderde eetlust, pijnen in de gewrichten en de beenderen. Bij een acute of een langdurig chronische blootstelling ontstaan de typische loodkolieken of darmkrampen. Omdat de bezenuwing van de darmen wordt verstoord neemt de darmmotiliteit af en ontstaat tevens constipatie.

Veranderd door jurn, 28 juni 2005 - 12:26

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2005 - 12:25

kan je dit niet beter aan een medicus vragen?
Die weet, denk ik, beter wat lood in een lichaam doet.

EDIT:
Nu ik dit post bedenk ik me net, bij ons thuis (mij pa is huisarts) hing altijd zo'n poster van de gif lijn. Een huisarts belt bij vergiftiging altijd de giflijn. Misschien kunnen ze je daar ook helpen....je moet zlef even googlen om een telefoon nummer ofzo te vinden.

Veranderd door JeroenC, 28 juni 2005 - 12:27

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2005 - 13:09

Het zit dus in je botten vastgelegd dus waarschijnlijk is het daar terug te vinden

Lood(verbindingen) worden toch ook voor een groot deel in het vetweefsel opgeslagen? Net als kwik en cadmium. Dikkere mensen zijn hierdoor gevoeliger voor vergiftiging dan dunne mensen, en kunnen jaren later wanneer ze snel afvallen grote hoeveelheden van de metalen in de bloedbaan krijgen en daardoor een vergiftiging oplopen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 juni 2005 - 11:02

je moet zlef even googlen om een telefoon nummer ofzo te vinden.

Onvindbaar ;)

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 12:00

belgisch antigifcentrum 24/24 bereikbaar : 070/245.245

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 12:30

je moet zlef even googlen om een telefoon nummer ofzo te vinden.

Onvindbaar ;)

http://www.gifwijzer.nl/

physicsaddict

physicsaddict

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 15:27

Lood hindert de proteďnesynthese in de cellen en is op die manier giftig, het heeft dus geen blijvende effecten. Tenzij het natuurlijk neurologisch weefsel heeft aangetast, dat is immers onherstelbaar.

Het enige gevaar is volgens mij dan enkel de accumulatie door het lichaam zelf.
Ik denk echter dat het dan ook terug vrijkomt over een lange periode waardoor het lichaam zichzelf daarvoor kan herstellen zonder dat er een eigenlijke intoxicatie voordoet.

moppie86

moppie86

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2005 - 08:06

sorry voor de late reactie
maar heel erg bedankt mensen! ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures