Springen naar inhoud

Ge´ntegreerd bŔtavak voor havo en vwo

• Log in om te kunnen reageren

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 14:49

Ge´ntegreerd bŔtavak voor havo en vwo

Vanaf 2007 mogen scholen een nieuw ge´ntegreerd bŔtavak "Natuur, Leven en Techniek" gaan aanbieden als profielkeuzevak binnen de profielen Natuur en Techniek, en Natuur en Gezondheid. Dat heeft minister Van der Hoeven maandag aan de Tweede Kamer laten weten. Zij neemt daarmee het advies over, dat de profielcommissie voor de natuurprofielen (Profielcommissie N) onlangs uitbracht.

De bedoeling is uiteraard dat het bŔta-onderwijs er aantrekkelijker door wordt.

Het nieuwe vak moet worden ingevuld vanuit de bestaande vakken biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde en aardrijkskunde. De desbetreffende docenten moeten de koppen bij elkaar steken en er iets leuks van maken. Hun eigen vakken blijven daarbij gewoon bestaan. Het nieuwe bŔtavak is puur bedoeld als aanvulling. Het geeft leerlingen de kans om bŔtakennis op een multidisciplinaire en maatschappelijk relevante manier toe te passen.

Voor de opstelling van het officiŰle programma wordt een beroep gedaan op de landelijke vernieuwingscommissies voor biologie, scheikunde en natuurkunde, die momenteel al actief zijn. De commissie stelt dat het programma voor alle leerlingen met een N-profiel aanrekkelijk en uitdagend moet worden, en voor de docenten trouwens ook.

De Profielcommissie N hoopt overigens dat iemand nog een minder saaie naam dan "natuur, leven en techniek" weet te verzinnen.

bron: ministerie van OC en W, 20 juni 2005

Gaaaaaaaaaaaap alweer de zoveelste onderwijsvernieuwing die gedoemd is om te mislukken om het maar weer even ongenuanceerd neer te zetten ;) . Jullie mening??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 juni 2005 - 15:00

"Natuur, Leven en Techniek" een nieuwe naam voor ANW (Algemene NatuurWetenschappen) lijkt mij. Het vak lijkt mij een heel goed idee voor in de maatschappij-profielen (EM & CM) en voor in de natuur-profielen (NG & NT) weer lekker onzinnig. Net als met ANW dom dezelfde stof van jaren ervoor herhalen.

Als ze nu gewoon eens de bŔtavakken beter met elkaar laten samenwerken (na het eerste jaar ofzo, dus nadat je wat basiskennis hebt). Als je met scheikunde bezig bent met DNA, eiwitten, enzymen enzo dan moeten ze zorgen dat je met biologie daar ook mee bezig bent en natuurkunde kan je daar vast ook wel aan koppelen. Lijkt mij simpel...

Mijn mening? Zielige bŔtastudentjes zijn weer de klos van een of andere vage vernieuwing die niks oplevert!

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2005 - 15:19

Dat krijg je er van als de politiek van der hoeven weer een nieuwe ideetje krijgt. Er is gewoon een terugloop aan beta studenten. Maar door nog meer vakken tegeven op dit gebied heeft natuurlijk geen zin. Je moet de bestaande vakken interessanter maken. Ze maken mij daar in Den Haag niet wijs de scholieren nog meer vakken willen gaan. Dus hoe meer vakken hoe meer werk ze er voor over moeten hebben en daardoor haken weer scholieren af. Fout idee dus.

MvG Ron

stephan_CF

stephan_CF

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 18:13

F*ck hun ik zit nu op school (ga nu naar 6 vwo profiel natuur en gezondheid(dus scheikunde 1)) en tis gewoon allemaal niet goed geregeld en tweede fase hadden ze ook nooit moeten verzinnen, pfff zo minister wil gewoon bekend worden door iets dat blijft voortbestaan als hij weg is.

sryy moest er ff uit

sjefke_CF

sjefke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 18:32

Ik ga ook naar 6 VWO N&G en dit nieuwe vak zal net als ANW de beta studenten niet goed doen. Het is gewoon een overbodig vak. Als ze die paar uurtjes ANW en CKV nou eens verdelen onder de vakken wi sk en na zou dit een veel beter effect hebben op het beta onderwijs in Nederland.
En om beta vakken in Nederland populairder te maken zouden ze in de 2e en 3e klas meer aandacht moeten besteden aan beta vakken zodat er naast de naamgeving van stoffen en reactievergelijkingen kloppend maken ook nog eens leuke onderwerpen aan bod komen.
Verder zou het beter voor het onderwijs zijn als er een aantal beta mensen in de politiek gaan....

groet

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 19:40

mijn mening is je je veel beter kunt richten op bijvoorbeeld projectonderwijs, waarin je helemaal zelfstandig informatie gaat zoeken over een onderwerp en daar dan als groep een presentatie over gaat houden. (Wel gerelateerd aan de betavakken natuurlijk). Dan creeer je bijvoorbeeld een vak waarin mensen van natuur en gezondheid en mensen van natuur en techniek en mensen van de maatschappijprofielen met elkaar samenwerken en zo een onderwerp van diverse kanten te bekijken.

Dat kan 1 heel erg leuk zijn en 2 het bereid je goed voor op het oinformatie vergaren zoals je ook bijvoorbeeld op een universiteit moet gaan doen.

Veranderd door sdekivit, 09 augustus 2005 - 19:43

bke

bke

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 09:01

Ik denk nog steeds dat jullie beter op wetenschappen zijn voorbereid dan de studenten in BelgiŰ. Al is het bij mij ook al wel enkele jaren geleden, en heb ik ook niet voor wetenschappen gekozen. Nu dat heb je als je uit het "algemeen" onderwijs komt. Je weet van alles iets, maar van niets genoeg. Ik denk wel dat wij dan weer beter zijn in de talen, maar die krijg ik dan nu weer niet meer, waardoor mijn kennis hiervan ook achteruit gaat :).
En als bvb apotheker moet je wel degenlijk meertalig zijn vind ik!
Wat heeft het zin dat je 5jaar hard gestudeerd hebt, en dan komt er een anderstalige klant binnen en dan kan je die niet eens iets uitleggen.

Hoeveel uur taal/wetenschap krijgen jullie?

Dit hoort misschien niet direct bij het onderwerp, maar wou dit ff kwijt
SORRY :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures