Springen naar inhoud

detergenten

• Log in om te kunnen reageren

Albicilla

Albicilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 18:02

hoi iedereen!

k ben hopeloos op zoek naar info over
-> alkylbenzeensulfonaten
->quaternaire ammoniumzouten
(gewoon de structuur ervan zou mij al een heel eind op weg helpen :) )
->de biodegradeerbaarheid van detergenten

help mij a.u.b..... ;)

alvast heel erg bedankt :P :) :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

xaviersmet

xaviersmet

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 18:05

Google is je beste vriend... alkylbenzeensulfonaat: 28 hits...

(edit) Sorry als dit wat 'kort door de bocht' overkwam... maar ik weet er zelf verder nix van, en besloot dan maar om dit al te posten ;) (/edit)

Veranderd door xaviersmet, 29 juni 2005 - 19:41

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 juni 2005 - 19:07

Hoi Albicilla,

Wat Xavier zegt is waar, maar een beetje kort door de bocht. Zoeken in het Engels levert meestal al veel meer resultaat bekijk de mijne maar eens!

alkylbenzeensulfonaten / alkylbenzene sulfonates:
Google, vooral over wasmiddelen
Google (Engels)

Een quaternair ammoniumzout is een zout met als 'basis' een stikstofatoom met daaraan vier R-groepen. Zoals hieronder:
Geplaatste afbeelding

Biodegradeerbaarheid, moet ik dat zien als een soort houdbaarheid ??

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juni 2005 - 19:24

De biodegradeerbaarheid is de snelheid waarbij detergenten in het milieu afbreken.

Er zijn binnen de EU eisen aan de snelheid van de eerste fase van afbraak van detergenten. Als regel kan je stellen dat betaines, (ether)-sulfaten en succinaten (om maar een paar groepen detergenten te noemen) sneller de eerste fase van biodegradatie doorgaan dan zeep. De eerste fase is het afsplisten van het polaire deel van het detergent molecuul, dus bij een ethersulfaat of sulfonaat is dat de sulf(on)aat groep.

Quaternnaire ammoniumzouten (quat's) zijn één van de vier basistypen tensiden. Ze worden onder meer gebruikt als antistatisch middel in shampoo, als insecticide en als superontvetter. Aangezien deze stoffen zeer goed aan het hoornvlies hechten zijn ze buitengewoon schadelijk voor de ogen.

Alkylbenzeensulfonaten zijn een ouderwetse groep detergenten, hoewel ze nog steeds in wasmiddelen gebruikt schijnen te worden.

Naar welke specifieke informatie ben je op zoek?
β-Damascenon en maneschijn

Albicilla

Albicilla

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 20:49

dank u voor de snelle reacties!

voor ik jullie met zo'n dingen lastigviel had ik eigenlijk al heel google en de andere bots overhoop gehaald :P
t is gewoon dat ik verschillende (anders dan in mijn nota's) structuurformules vond en dus opeens begon te twijfelen...die twijfel is nu verleden tijd[;)]

Nu weet ik ook wat er precies gebeurt bij het biodegraderen!
dank u
en tot gauw!

xxx

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures