Springen naar inhoud

2- of 3-puntskalibratie?

• Log in om te kunnen reageren

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 20:15

Hallo,

ik heb nog eens een vraagje...

als ik eerst een zero-kalibratie uitvoer met een toestel en vervolgens kalibreer met 2 verschillende standaardoplossingen, heb ik dan een twee- of driepuntskalibratie??

Een driepuntskalibratie bestaat toch?? Een best passende rechte door drie punten; de waarde overeenstemmende met de zero-waarde en de resp. waarden van mijn twee verschillende standaardoplossingen.

of bestaat er enkel een tweepuntskalibratie?? Een rechte door twee punten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 20:59

Een blanco mag je ook als meetpunt beschouwen.

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 21:17

dacht er ook zo over, maar iemand probeerde mij vandaag anders te doen geloven. Net niet gelukt zou ik zo zeggen

;)

Bedankt Napoleon

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 08:45

Misschien help het als je verteld wat voor apparaat het is, en wat voor een bepaling. Misschien dat we wat over het hoofd zien?

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 09:03

Misschien help het als je verteld wat voor apparaat het is, en wat voor een bepaling. Misschien dat we wat over het hoofd zien?

maakt dat dan uit welk apparaat je hebt?

het is toch altijd zo dat je een blanco als nulwaarde mag meenemen? Daarom heet het ook blanco. Of vergis ik me?

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 09:15

Wil je een kalibratielijn maken met maar drie punten? Is de kans op een fout en/of blunder dan niet te groot? Voor kalibratielijnen zou ik tenminste 15 punten nemen. Een paar meetfouten zullen er dan wel inzitten, maar je houdt genoeg punten over om een goede foutenanalyse van je kalibratielijn te doen.

Veranderd door joepiedepoepie, 30 juni 2005 - 09:16

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 09:21

opzich kan je een kalibratie lijn maken met 3 punten (elk in triplo gemeten) maar een veel betere is natuurlijk met 5 punten (elk triplo) dus eigenlijk 15 punten.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 09:56

maakt dat dan uit welk apparaat je hebt?

het is toch altijd zo dat je een blanco als nulwaarde mag meenemen? Daarom heet het ook blanco. Of vergis ik me?

Ik vraag het voor de zekerheid, omdat ik alleen het woord blanco in mijn mond neem. Ik kan zo ook niet bedenken wanneer dit niet geld, maar ik vind het een risico om uitspraken te doen terwijl je de details niet kent. Verder mag het duidelijk zijn dat ik er het zelfde over denk als jullie

mmaarr

mmaarr

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2005 - 11:49

het is maar hoe je je blanco gebruikt:
nl als je een calibratielijn geforceerd door je 0 laat gaan dan kan je stellen dat je een "twee-puntscalibratie" hebt met de vergelijking y=ax
neem je de beste lijn door de drie punten (regressie) dan heb je een "drie-puntscalibratie" met de vergelijking y=ax+b

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2005 - 10:33

Ik zou de osmolaliteit moeten meten. De waarde ligt tegen de 300 mOsm/kg.

Ik zou daarom graag het toestel kalibreren bij 0 mOsm/kg - 200 mOsm/kg en 400 mOsm/kg en vervolgens verificeren bij 300 mOsm/kg

Normaal moeten deze drie punten voldoende zijn om het toestel te kalibreren.

Nogmaals, hartelijk bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures