Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuurconstante.

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2005 - 20:15

Hallo,

Water is neutraal daar de concentratie van waterstofionen even groot is als de concentratie van de OH groep.

Kap je nu in de dat water een zuur of een base dan kan dat watermoleculen zich gedragen als base of zuur deeltje. Tot zover snap ik het. Maar nu als je de concentratie van de waterstofionen vermenigvuldigt met de concnetratie van de OH groep dan krijg je een constante namelijk 10-14

Als je nu de waterstofionen zo vergroot dan zal de OH groep met een zelfde maat dienen te verminderen daar de vermenigvuldiging dient blijven te kloppen.

In het documentje dat ik nu mee stuur gaan ze volgens mij in ziens een zuur bij het water voegen nadien stellen ze dat de concentratie van de OH groep gelijk is aan de concentratie van de waterstofionen. Volgens mij klopt er daar ergens iets niet want als je een zuur in dat water kapt is die oplossing niet meer neutraal dus de vermenigvuldiging van die waterstof ionen met de OH groep = ct en de concentratie H+ neemt toe de concentratie OH neemt af.

Waar maak ik mijn denk fout? Dank bij voorbaat. Groeten.

http://expand.xs4all...oncentratie.JPG

met die 1 duid ik natuurlijk de plaats van de gevoeligheid aan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 juli 2005 - 20:33

Ik snap niet helemaal waar je onduidelijkheid zit? Het documentje zegt dat [H+] = [H3O+], er staat nergens dat in dit geval moet gelden [H+] = [OH-], toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2005 - 21:32

dat is dan al mij eerste fout ik dacht dat H+ = OH- Maar waarom moet

H+= H3O+

Groeten.

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door DrQuico, 04 juli 2005 - 22:03

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2005 - 22:03

H+ bevindt zich niet als 'los' ion in water, maar zit altijd gebonden aan een vrij electronenpaar van een watermolecuul. Water is immers in overvloede aanwezig (de 'concentratie' van water is 55.55 M)

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2005 - 14:10

H3O+ = H+ + H2O

Als je dus bv 3 mol H3O+ hebt in je oplossing, heb je 3 mol H+
Het 1 is gewoon een onderdeel van het ander(zie DrQuinco), dus de concentraties van die twee is altijd even groot.

Veranderd door Strontium, 05 juli 2005 - 14:10

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2005 - 14:55

snap het maakte zelf een stomme fout toch bedankt groeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures