Springen naar inhoud

Fusie-reactie

• Log in om te kunnen reageren

Swatje

Swatje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 08:00

Hallo, ik heb een klein kwisvraagje voor jullie ;).

Wat is het zwaarste, op vlak van atoomaantal, element dat energie produceert in een fusie-reactie?

Groetjes

Swatje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2005 - 08:09

Aangezien ijzer 56Fe de meest stabiele atoomkern heeft, zal dat mangaan moeten zijn (ťťn atoomnummer lager). Of er in de praktijk een werkbare fusiereactie met mangaan uit te voeren is, laat ik in het midden. Wel is het zo dat de grootste energiewinst bij een fusiereactie wordt verkregen bij fusie van de lichtste kernen.

Swatje

Swatje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 08:26

Ok erg bedankt :P Sorry, maar ik weet wel niet of het juist is. Maar ik verwacht van wel, dus gefeliciteerd! Je hebt de kwis gewonnen ;)

physicsaddict

physicsaddict

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 08:50

Voor fusie in een reactor zoals ITER:
Op het eerste ogenblik zou het inderdaad mangaan moeten zijn, ik vermoed echter dat de coulomb-potentiaalbarriere te groot zou zijn voor tunneling en er dus eigenlijk geen sprake kan zijn van fusie. Er wordt bij koude fusie wel eens gesproken over fusie en/of transmutatie van natrium, maar die resultaten zijn erg te betwijfelen. Daarom lijkt mij het zwaarste, technisch mogelijk te fuseren element tritium.

Echter, om superzware elementen te verkrijgen beschiet met bepaalde zware kernen met andere zware kernen die dan fuseren tot de superzware kern.
bijvoorbeeld: Bi-209 + Cr-54 --> Bh-262 + nį. Dit is echter niet technisch haalbaar in een fusiereactor, het is waarschijnlijk ook een endothermische reactie en de reactie vindt enkel plaats onder zeer strikte voorwaarden -daarom zijn/waren er ook zoveel problemen voor het heruitvoeren van bepaalde reacties door de Amerikanen en kwamen er strubelingen met de Sovjets voor de naam van het nieuwe element.

Als je een element met een kleinere bindingsenergie per nucleon wil, kan je ook opteren voor een element met A>56 ipv A<56.

Veranderd door Rutherford, 06 juli 2005 - 11:29

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures