Springen naar inhoud

Aanmaak standaarden

• Log in om te kunnen reageren

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2005 - 21:35

Indien niet iedereen met vakantie is vertrokken, mag u mij nog even uit de nood helpen ;)

Ik dien twee standaarden aan te maken, hoe ga ik best te werk?

1. Een fosfaatstandaard van 10mg/l

Is fosfaat als dusdanig in poedervorm aanwezig? Kan ik 10mg afwegen en aanlengen tot 1liter

Of vertrek ik bijv van NaHPO4 en reken ik om hoeveel ik hiervan dien af te wegen om een fosfaatstandaard te krijgen van 10mg/l fosfaat?
Hoe doe ik dit?

2. hoe bereid ik een 1mol/l HCl-oplossing, vertrekkende van geconcentreerde HCl

Voor velen is dit allicht dagelijkse kost, maar voor een leek als ik

Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2005 - 07:57

1. Een fosfaatstandaard van 10mg/l

Is fosfaat als dusdanig in poedervorm aanwezig? Kan ik 10mg afwegen en aanlengen tot 1liter

Of vertrek ik bijv van NaHPO4 en reken ik om hoeveel ik hiervan dien af te wegen om een fosfaatstandaard te krijgen van 10mg/l fosfaat?
Hoe doe ik dit?

Fosfaat is een anion, dus het is niet als zodanig in poedervorm aanwezig. Er zijn tegenionen nodig (kationen). Wanneer de hoeveelheid aan enkel fosfaatanion 10 mg/l moet zijn kun je uitgaan van verschillende fosfaatzouten. Afhankelijk van de pH die je oplossing moet hebben kun je gebruik maken van Na3PO4, Na2HPO4 of NaH2PO4 of mengsels hiervan.

2. hoe bereid ik een 1mol/l HCl-oplossing, vertrekkende van geconcentreerde HCl

Uitgaande van het percentage HCl in je geconcentreerde oplossing (bijv 31%) en de dichtheid van de oplossing kun je de molariteit van deze geconcentreerde oplossing berekenen:

30% = 300 g HCl per kilo oplossing
d = 1.15
dus: 345 g HCl per liter oplossing
mw=36.5 g/mol
dus 9.45 mol/liter
Voor een 1 M HCl oplossing moet je de geconcentreerde oplossing dus 9.45 x verdunnen.
Let wel op. HCl is geen oertiterstof. Om de concentratie van de oplossing nauwkeurig te bepalen moet deze nog wel bepaald worden mbv een titratie.

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 17:24

Alvast bedankt,

maar één ding vat ik nog niet meteen. Als ik een standaard bereid van 10mg/l fosfaat, hoeveel dien ik dan af te wegen van NaHPO4 of als ik Na3PO4, hoeveel weeg ik dan af??

bedankt voor de HCl ;)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2005 - 17:33

één ding vat ik nog niet meteen. Als ik een standaard bereid van 10mg/l fosfaat, hoeveel dien ik dan af te wegen van NaHPO4 of als ik Na3PO4, hoeveel weeg ik dan af??

Je moet daarvoor de massa's van elk van de atomen kennen. Daaruit kun je bepalen welke fractie van een afgewogen hoeveelheid zout in het fosfaat zit, en hoeveel in de natrium en de waterstof.

Ook deze fosfaten zijn denk ik geen oertiterstoffen, dus een direct nauwkeurige hoeveelheid kun je niet zo maken. 10 mg/l zal wel lukken, maar 10.00 niet; daarvoor moet je later met een titratie bepalen hoeveel erin de oplossing terecht gekomen is.

Veranderd door rwwh, 07 juli 2005 - 17:33

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 18:10

Sorry, maar om het plaatje volledig te begrijpen...

Let wel op. HCl is geen oertiterstof. Om de concentratie van de oplossing nauwkeurig te bepalen moet deze nog wel bepaald worden mbv een titratie.

Wat bedoelt men met oertiterstof en waarom kan ik de concentratie niet nemen zoals ze berekend wordt uit de dichtheid van de geconcentreerde oplossing. Waarom dient men nog te titreren om de exacte concentratie te krijgen.

Chemie is zo een beetje buiten mijn categorie, maar zou het toch willen begrijpen

;)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2005 - 19:52

De kenmerken van een oertiterstof zijn:
-De samenstelling van de stof is nauwkeurig bekend.
-De stof is inert. Invloeden van buitenaf (water in de lucht, zuurstof e.d.) beïnvloeden de samenstelling van de stof niet.

Bij het nauwkeurig afwegen en oplossen van een oertiterstof wordt een oplossing met een nauwkeurig bekende concentratie verkregen.

Voorbeelden:

Na2CO3 (watervrije natriumcarbonaat)
(NH4)2SO4FeSO4.6H2O (Mohr's zout)
K2Cr2O7 (kalium dichromaat)

Waarom voldoet de geconcentreerde HCl -oplossing dan niet?
-De samenstelling (concentratie) is niet nauwkeurig bekend
-Er komt HCl-gas vrij uit de geconcentreerde oplossing waardoor de concentratie niet constant is.
-De oplossing neemt water uit de lucht op.

Voorbeelden van stoffen die niet als oertiter gebruikt kunnen worden:
NaOH, KOH (nemen water op uit de lucht)
H2SO4 (neemt water op)
FeCl2 (wordt geoxideerd aan de lucht)

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2005 - 20:05

En aldoende leert men!!!

Hartelijk bedankt kerels

niet voor niks chemlevel 8 Geplaatste afbeelding

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2005 - 11:19

Als ik bijv naar 100 ml wil, ga je dan 10.58 ml geconcentreerde HCL nemen of ga je 10.58 gram afwegen?

Hoe kan men uiteindelijk dan 1% (m/V) bereiden?

Gunther

Gunther

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2005 - 11:25

Een deel van de puzzel heb ik zonet opgelost...

1mol/l x 36.5 g/mol = 36.5 g/l of 3.65 g/100ml

1% = 1g/100ml

Dus dien ik mijn 1 mol/l oplossing 3.65 x te verdunnen ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures