Chocoladetaartvraag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 159

Chocoladetaartvraag

Hoi iedereen,

Ik kan het natuurlijk wel opzoeken Afbeelding maar het leek me misschien een leuk vraagje...

Ik wil een chocoladetaart bakken/maken zoals ik die laatst had gegeten op iemands verjaardag.. zo iets lekkers had ik nog NOOIT op.. Nu wil ik ook iets soortgelijks maken.

Het was superzacht en romig maar toch stevig genoeg om een taart te blijven. Maar je vorkje gleed erdoorheen ;) en het smolt bij binnenkomst in je mond.

Heerlijk gewoon. Om over de bodem maar niet te spreken..

Nu mijn vraag dan:

Hoe, met welke ingredienten, zorg ik dat mijn taart zo smeuiig en romig en stevig wordt/blijft en wat is de theorie daarachter?

Groetjes,

Roxy

Afbeelding

Berichten: 1.153

Re: Chocoladetaartvraag

nou de ingredienten van zo'n taart is makkelijk te vinden.

bijvoorbeeld maar ook hier:google

Maar wat zorgt ervoor dat het smeuig blijft. Volgens mij is dat het vet uit de chocolade. Maar zeker weten doe ik niet....ik zeg altijd maar zo: "als het lekker is, maakt het dan uit?"

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chocoladetaartvraag

Komkommertijd????

Nu kan je cake wat smeuïger maken door (meer) melk toe te voegen, maar of dat ook helpt bij chocoladetaart...

Weetje, vraag gewoon het recept, dat is veel makkelijker en dan kunnen we het hier gewon chemisch blijven houden. Goed? :P

Ehm, plaats het recept wel hier, ik houd van chocola ;)

Berichten: 159

Re: Chocoladetaartvraag

uhm koken is chemisch jorim

*Edit:

Laatst op discovery zag ik een docu over een keuken-chemist. Die deed proefjes bijv.: je werd aangesloten op een GC (via een pijpje in je mond) en dan had je nog twee buisjes, één met banaansmaak en één alleen gezoet, en als je eerst ze allebei kreeg toegedient en later alleen de gezoete, dan registreerde de GC bijvoorbeeld geen banaan meer, maar de proever proefde het nog wel. Dus.. conclusie: je moet smaken varieren om het best tot hun recht te laten komen.. Daarom is bijvoorbeeld eend met sinaasappelsaus zo "lekker".

Hier staan een hele hoop recepten (vrouwenforum hè.. vrouwen en chocola is ook chemisch..).

Maar goed... i'll shut up again.

Berichten: 162

Re: Chocoladetaartvraag

Even een keukengeheim voor een extra smeuiige en luchtige taart: gebruik extra emulgator in het recept zoals extra eidooiers of anders een klein beetje glycerolmonostearaat (Tegomuls) papje in heet water: dit soort bakverbeteraars zorgen voor een extra smeuiig mondgevoel en worden de taarten extra luchtig. Hierdoor is het gevaar op inzakkende taarten bij het bakken ook veel kleiner.

Reageer