Springen naar inhoud

ijzerchloride

• Log in om te kunnen reageren

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2005 - 13:56

dit is echt een paniekoproep....... een paar maand geleden heb ik noodgedwongen mijn lieve kleine, schattige, bija goddelijke afzuigerlenmeyer moeten gebruiken voor de bereiding van H[sub]2[sub]S.......... (FeS + HCl)

nu, vergeetachtig als ik ben heb ik die zopas teruggevonden op m'n terrasje, uiteraard met een lelijke roestbruine aanslag van - naar ik vermoed - ijzerchloride

heeft iemand een passende oplossing om m'n lieve schat weer kristalhelder te krijgen ???

alvast ook bedankt namens Erly

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 juli 2005 - 14:58

Ik denk niet dat het ijzerchloride is, want dan had je nu geen problemen, ijzerchloride is goed oplosbaar in water ;)

Verder heb ik geen idee en ik zal ook geen maar geen suggesties doen, want dan word het vast alleen maar erger :P

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2005 - 08:23

Je zou het glas evt ook ietwat kunnen etsen met HF of HBr. Dan gaat dat bruine er zeker vanaf.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2005 - 10:03

Als het een residu is dat in HCl niet oplost heb je er een erg vieze bende van gemaakt! Maar heb je dat al geprobeerd? Wel oppassen, als er nog sulfide aanwezig is kan er weer H2S ontstaan!
β-Damascenon en maneschijn

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2005 - 09:02

Het is wel zeker ijzerchloride; ik ken dat uit het print-ets gebeuren.
Ik ken geen gevallen waarbij het volledig is verwijderd; het tast het glas waarschijnklijk aan.
Een tijd laten staan met een zoutzuuroplossing wil wel iets helpen.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2005 - 10:20

merkwaardig is wel dat de neeslag enkel plaatsgvonden heeft op de zijwanden en dus iet op de bodem zelf, zou hier sprake kunnen zijn van een lichtgevoelige reactie ?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2005 - 11:46

merkwaardig is wel dat de neeslag enkel plaatsgvonden heeft op de zijwanden en dus iet op de bodem zelf, zou hier sprake kunnen zijn van een lichtgevoelige reactie ?

Waarschijnlijk door reactie met zuurstof op het scheidingsvlak vloeistof/water.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2005 - 18:35

ter informatie, o teergeliefde collegae (175 jaar belgie, vandaar ... ;) ), het residu is idd mooi en volledig en compleet te verwijderen met HCl

woutieDAenen

woutieDAenen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2008 - 21:24

Beste,

uiteraard is dit FeCl2

deze bruine kleur ontstaat zeer snel, waar bij er ook nog een onaangename geur bij kan ontsnappen (alleen in het begin ) = H2S

ijzerchloride is zeer makkelijk te verwijderen met een zeer sterk zuur, zoals zoutzuur, of zwavelzuur (liefst verdund)

indien dit niet helpt, kan je ook HBr gebruiken, dit helpt alleen wat de kleur veranderen, maar het gaat nie af, alleen met een goed sterk zuur.

groeten,

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2008 - 22:50

woutieDAenen, chemlevel 7???? 8-[

Lijkt me meer k3wl-breezah entry-level. In ieder geval doen de posts niet bepaald chemlevel 7 aan :cry:

Bovendien, topics van twee en half jaar oprakelen wordt ook niet echt gewaardeerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures