ijzerchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 251

ijzerchloride

dit is echt een paniekoproep....... een paar maand geleden heb ik noodgedwongen mijn lieve kleine, schattige, bija goddelijke afzuigerlenmeyer moeten gebruiken voor de bereiding van H2S.......... (FeS + HCl)

nu, vergeetachtig als ik ben heb ik die zopas teruggevonden op m'n terrasje, uiteraard met een lelijke roestbruine aanslag van - naar ik vermoed - ijzerchloride

heeft iemand een passende oplossing om m'n lieve schat weer kristalhelder te krijgen ???

alvast ook bedankt namens Erly

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: ijzerchloride

Ik denk niet dat het ijzerchloride is, want dan had je nu geen problemen, ijzerchloride is goed oplosbaar in water ;)

Verder heb ik geen idee en ik zal ook geen maar geen suggesties doen, want dan word het vast alleen maar erger :P

Berichten: 493

Re: ijzerchloride

Je zou het glas evt ook ietwat kunnen etsen met HF of HBr. Dan gaat dat bruine er zeker vanaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ijzerchloride

Als het een residu is dat in HCl niet oplost heb je er een erg vieze bende van gemaakt! Maar heb je dat al geprobeerd? Wel oppassen, als er nog sulfide aanwezig is kan er weer H2S ontstaan!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerchloride

Het is wel zeker ijzerchloride; ik ken dat uit het print-ets gebeuren.

Ik ken geen gevallen waarbij het volledig is verwijderd; het tast het glas waarschijnklijk aan.

Een tijd laten staan met een zoutzuuroplossing wil wel iets helpen.

Berichten: 251

Re: ijzerchloride

merkwaardig is wel dat de neeslag enkel plaatsgvonden heeft op de zijwanden en dus iet op de bodem zelf, zou hier sprake kunnen zijn van een lichtgevoelige reactie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerchloride

merkwaardig is wel dat de neeslag enkel plaatsgvonden heeft op de zijwanden en dus iet op de bodem zelf, zou hier sprake kunnen zijn van een lichtgevoelige reactie ?
Waarschijnlijk door reactie met zuurstof op het scheidingsvlak vloeistof/water.

Berichten: 251

Re: ijzerchloride

ter informatie, o teergeliefde collegae (175 jaar belgie, vandaar ... ;) ), het residu is idd mooi en volledig en compleet te verwijderen met HCl

Berichten: 2

Re: ijzerchloride

Beste,

uiteraard is dit FeCl2

deze bruine kleur ontstaat zeer snel, waar bij er ook nog een onaangename geur bij kan ontsnappen (alleen in het begin ) = H2S

ijzerchloride is zeer makkelijk te verwijderen met een zeer sterk zuur, zoals zoutzuur, of zwavelzuur (liefst verdund)

indien dit niet helpt, kan je ook HBr gebruiken, dit helpt alleen wat de kleur veranderen, maar het gaat nie af, alleen met een goed sterk zuur.

groeten,

Berichten: 3.145

Re: ijzerchloride

woutieDAenen, chemlevel 7???? 8-[

Lijkt me meer k3wl-breezah entry-level. In ieder geval doen de posts niet bepaald chemlevel 7 aan :cry:

Bovendien, topics van twee en half jaar oprakelen wordt ook niet echt gewaardeerd.

Reageer