Springen naar inhoud

verchromen

• Log in om te kunnen reageren

bart dwars

bart dwars

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2005 - 18:51

Mijn vraag is of het mogelijk is om zelf een stuk ijzer te verchromen. Hopelijk kan iemand mij hierop een antwoord geven. Alvast bedankt. groeten Bart Dwars

Beryllium: Topic verplaatst, het documentatie forum is namelijk niet om vragen in te stellen maar is alleen, zoals de naam al zegt, voor documentatie! Dat had je trouwens ook kunnen lezen in het gepinde topic.

Veranderd door Beryllium, 10 juli 2005 - 19:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2005 - 21:11

Heb je de forumzoekmachine gebruikt om naar "verchromen" te zoeken? We hebben daar al een paar keer iets over gehad.

Een aantal jaren geleden is het proces waarmee standaard van alles werd verchroomd verboden om reden van milieubelasting. Sindsdien is commercieel verchromen een stuk duurder geworden.

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2005 - 11:53

Even een interessant feitje: de Chinezen hebben meer dan 2500 jaar geleden het procedť ontdekt van het verchromen van gietijzer (eveneens een chinese uitvinding: zelfs de Romeinen waren niet in staat om gietijzer te maken (enkel smeedijzer). In feite was Europa pas in de 14de eeuw in staat om gietijzer te produceren. Het procedť bestaat in het dopen van verhit staal/ijzer in een oplossing van kaliumbichromaat (dat ter plaatse ontgonnen werd als een minerale verbinding) en deze in de oven weer te verhitten, waardoor het bichromaat gereduceerd werd tot een chroomlaagje op het ijzer. Dit werd meerdere keren herhaald tot de gewenste dikte. Het bekendste voorbeeld van deze techniek is te vinden in de speerpunten van de beelden van het Terracotta-leger van de eerste keizer van China. Persoonlijk zou ik je deze techniek toch gewoon afraden, gezien te gevaarlijk en te giftig (milieu).

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2005 - 12:43

Verchromen is inderdaad heel vies.
Je moet trouwens onderscheid maken tussen hardverchromen (heel vies) en sierverchromen (gewoon vies).
In beide gevallen heb je een Cr6+ oplossing nodig. Die is slecht voor het milieu en ook nog eens carcinogeen.
(Ik heb ooit nog eens die CrO3 chips met een schepje uit een vat gehaald; beetje stoffig... gadver)
Staal moet je voorbewerken wat betekent een flinke laag nikkel erop aanbrengen anders roest het gewoon door je chroom heen.
Al met al zeer kostbaar en slecht voor milieu en gezondheid.

Veranderd door Echtepino, 11 juli 2005 - 12:44

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures