starterslonen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

starterslonen?

Hallo,

De vraag die mij bezighoudt en waar ik niet metteen een vraag op vind is.

Wat is een realistich startersloon?

Laat me de situatie even uitleggen, mijn diploma is een graduaat(bachelor of A1) chemie met optie chemie. Geen ervaring buiten een stage opdracht. De job die mogelijk zou aangeboden worden is in een routine labo voor voedingsstoffen. Als de vraag zich stelt omtrent het gewilde loon.

Wat is dan een realistische looneis?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: starterslonen?

intermediar salaris compas

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.

MvG Ron

Berichten: 20

Re: starterslonen?

Mijn ervaring met die sites is dat ze meer beloven dan dat de mensen krijgen. De starters baseren zich op die bedragen, met gevolg dat ze teleurgesteld terug komen van hun solgesprek. Ik heb persoonlijk 10 jaar ervaring volgens die en andere sites zou ik zitten rond de 2800 - 3000 per maand. De realiteit is 2100 dat is dus geen klein verschil. Veel hangt af van de grootte van de firma (giganten kunnen meer betalen dan de kleintjes) en de sector waar je labo onder valt. Staar je dus niet blind op die getallen.

Berichten: 20

Re: starterslonen?

Ben als licentiaat in de biotechnologie begonnen als arbeider gedurende 5 maanden, omdat ik geen werk kon vinden in mijn sector. Verdiende super, maar het geld kon mij toch niet opbeuren!!

Daarna als laborant microbiologie in de voedingssector begonnen. Gestart met bruto 1850 en na 3 jaar bruto 2065. klein bedrijf (30-tal personen). Niet echt goed betaalt, grote werkdruk, maar ik heb er leren werken en ervaring kunnen opdoen.

Momenteel tewerkgesteld in een groot amerikaans pharmaceutisch bedrijf werkend voor +/- 2500 bruto. De job van mijn leven...en mijn loon beschouw ik als bijzaak

Conclusie: uw eerste job is meestal niet "de job" en wees al blij als je iets vindt. Weiger zeker geen jobs omdat ze niet goed betalen (ervaring opdoen is meer waard). Zorg dat je een job te stekken krijgt waarbij het loon je zelfs niet interesseert...véééééél aangenamer dan werken voor geld dat niet loont.

Maar snap best dat je een idee wilt krijgen ;)

Succes met de sollicitaties

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: starterslonen?

Conclusie: uw eerste job is meestal niet "de job" en wees al blij als je iets vindt. Weiger zeker geen jobs omdat ze niet goed betalen (ervaring opdoen is meer waard). Zorg dat je een job te stekken krijgt waarbij het loon je zelfs niet interesseert...véééééél aangenamer dan werken voor geld dat niet loont


Daar ben ik het helemaal mee eens. Plezier in je werk is vele malen belangrijker dan de verdiensten.

Berichten: 30

Re: starterslonen?

Mijn ervaring met die sites is dat ze meer beloven dan dat de mensen krijgen. De starters baseren zich op die bedragen, met gevolg dat ze teleurgesteld terug komen van hun solgesprek. Ik heb persoonlijk 10 jaar ervaring volgens die en andere sites zou ik zitten rond de 2800 - 3000 per maand. De realiteit is 2100 dat is dus geen klein verschil. Veel hangt af van de grootte van de firma (giganten kunnen meer betalen dan de kleintjes) en de sector waar je labo onder valt. Staar je dus niet blind op die getallen.
Ik vind dat veel mensen zich veel te makkelijk af laten schepen met een laag salaris. Je moet ook zelf durven wat te zeggen en proberen een poot stijf te houden als het erop aan komt.

Ik heb HLO en mijn startsalaris is 2148 euro bruto op basis van 40 uur. Ik had al contacten binnen het bedrijf en rolde er daardoor wat makkelijker in, maar feit is wel dat je soms wat moet durven en niet altijd als ja-knikker op een sollicitatie moet gaan zitten.

Het bedrijf waar ik werk is overigens middelgroot maar dit zegt niet alles over je salaris.

Ben het wel met DrQuico eens dat plezier in het werk altijd voorgaat, maar dan wel tot een bepaalde grens. Ik wil liefst plezier in het werk waar ik ook nog eens leuk verdien, geen bakken maar wel een respectabel salaris.

Berichten: 14

Re: starterslonen?

Is een netto loon van 1200€ realistisch of te laag?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: starterslonen?

Ligt een beetje aan de specifieke eisen die er aan de baan gesteld worden, en hoeveel uur per week het contract is.

€1200 netto is niet erg hoog vind ik, zelfs voor een starter. Het Nederlandse minimumloon voor volwassenen (minimaal 24 jaar) ligt op €1075 netto (fulltime), in hoeveer dat overeenkomt met België weet ik niet.

Aan de andere kant, is het loon niet het enige wat belangrijk is (afgezien van het plezier in je werk). Minstens zo belangrijk is wat je werkgever bijdraagt aan bijvoorbeeld verzekeringen, reiskosten, etc.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 30

Re: starterslonen?

Is een netto loon van 1200€ realistisch of te laag?
Dat ligt er maar net aan wat je opleidingsniveau is?

En wat Beryllium zegt is ook zeker waar, ook bijvoorbeeld een 13e maand is niet terug te zien in je netto maandsalaris, geen onbelangrijk detail. Net als de rest van de secundaire arbeidsvoorwaarde. Feit blijft gewoon dat je je niet met een kluitje in het riet moet laten sturen, maar ook niet het onderste uit de kan moet willen hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: starterslonen?

Organisatie

--------------------------------------------------------------------------------

AMC Medical Research BV.

Arbeidsvoorwaarden

--------------------------------------------------------------------------------

Maximaal salarisbedrag in Euro's per maand 2494

Contractduur: 1 jaar

Maximaal aantal uur per week: 36

Additionele arbeidsvoorwaarden:

Het salaris bedraagt afhankelijk van opleiding en ervaring minimaal € 1619,- voor een MLO analist en minimaal € 1839,- voor een HLO analist bruto per maand bij een fulltime dienstverband.
Mooi voorbeeld voor loon naar aanleiding van je opleiding. Een HLO'' er heeft automatisch een hoger buto loon als een MLO'er.

vacature voorbeeld

MvG Ron

Reageer