Effect pH op viscositeit water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Effect pH op viscositeit water

Is er hier iemand die mij verder kan helpen met de vraag wat het effect is van een verhoging van de pH van het water op de viscositeit?

Nergens op internet is hier iets over te vinden en het is voor mijn afstuderen.

Er wordt ammonia 28% toegevoegd aan water, bekend is dat dit een behoorlijke pH verhoging teweeg brengt. Nu weet ik ook dat de viscosteit van bijvoorbeeld inkt (of water met 1% polymeer) heel erg veranderd als de pH veranderd.

Hoe is dit bij water?

Heel erg bedankt voor uw antwoord.

Berichten: 311

Re: Effect pH op viscositeit water

Meten lijkt mij en goede oplossing. Ikzelf ben er van overtuigd dat de viscositeit hetzelfde blijft (van water dan).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Effect pH op viscositeit water

Het oplossen van een stof in een oplosmiddel zal altijd invloed hebben op de viscositeit van de oplossing. Dit kan natuurlijk zeer klein of groot zijn, afhankelijk van de op te lossen stof.

De verandering van de pH is echter, net als de viscositeit, een gevolg van het oplossen van een stof. Om de pH van water te verhogen moet je er dus iets in oplossen (ammoniak, NaOH oid) waardoor tevens de viscositeit veranderd. Het is dus niet zo dat een oplossing van bijv. pH 10 altijd dezelfde viscositeit heeft. Dit hangt af van de stof die de pH-verhoging heeft veroorzaakt.

Om de invloed van het oplossen van ammoniak in water op de viscositeit te achterhalen zul je het moeten meten of eventueel opzoeken in de literatuur (als dit ooit eerder is bepaald).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Effect pH op viscositeit water

In elk geval is het effect bij toevoegen van ammonia aan water niet te splitsen in een pH-effect en een ammoniak-effect, omdat je de twee nu eenmaal niet kunt scheiden: toevoegen van X% ammoniak brengt de pH altijd op Y.

Voor die inkt of 1% polymeer in water speelt een heel andere zaak: dat polymeer waar je het over hebt is waarschijnlijk een geladen polymeer. Het is duidelijk dat afhankelijk van de lading van het polymeer, die sterk pH-afhankelijk is, de conformatie van het polymeer zal veranderen en daardoor de viscositeit van de oplossing!

Berichten: 3

Re: Effect pH op viscositeit water

Ik vermoed dat de viscositeit niet veel zal veranderen. Het ligt er natuurlijk maar aan in welke verhouding je mengt, en wat de viscositeit van de gebruikte ammonia is. Dit is sowieso altjd te meten met een viscosimeter. Let er wel op dat temperatuurverandering van water waarschijnlijk een hogere invloed op de viscositeit heeft dan toevoegen van ammonia. Van 10-30 graden celsius is er namelijk een steil gebied in de viscositeitscurve van water. De viscositeit van water is op te zoeken (handbook of chemistry and physics).

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Effect pH op viscositeit water

De viscositeit zal wel gaan veranderen, maar niet zeer drastisch zolang de oplossing waterig genoeg blijft, dit heeft te maken met de mate van clustervorming die mogelijk of niet mogelijk is door aanwezige of afwezige OH bruggen.

Een polymeer in oplossing met OH-groepen laat bij een pH verandering een veel grotere verandering zien. Dit heeft te maken met het feit dat polymeerkluwens, die onstaan oiv OH-bruggen verbroken of gemaakt worden bij een verandering van pH, een veel lagere visco geven dan uitgevouwen slierten polymeermoleculen.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer