[scheikunde] ijzergehalte bepaling m.b.v. Lambert Beer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] ijzergehalte bepaling m.b.v. Lambert Beer

Geachte leden,

hierbij heb ik morgen een vraagstuk waaronder ik veel met de wet van Lambert en Beer te maken krijg. Er zijn een paar vraagstukken waar ik wat moeite mee heb en zou graag wat hulp hierin krijgen.

Het vraagstuk luidt als volgt:

Ter bepaling van het gehalte ijzer in appelstroop wordt een lik van 0,1600g stroop afgewogen in een bekerglas en opgelost in ca.40mL demiwater. na overspoelen in een maatkolf van 100,0mL, toevoegen van de benodigde reagentia en homogeniseren wordt de zo verkregen gekleurde oplossing gemeten bij een geschikte golflengte. De gemeten transmissie bedraagt, bij een cuvet van 1,00cm 39,8%. Een bekende ijzeroplossing van 1,25mg per Liter geeft gemeten onder dezelfde omstandigheden een extinctie van 0,400.

Bereken het massapercentage Fe in appelstroop.

Hierbij maak ik gebruik van de volgende formules en gegevens:

Fe = 56,0 g/mol; mg/mmol

A = extinctie

A = € * b * c

T = transmissie

A = -logT

Bereken hierbij eerst de standaard oplossing, denk ik.

Voor de standaard geldt als volgt:

A = 0,400

0,400 = € * b * c

= € * 1,00 * 2,23*10^-5

1,25mg = 1,25*10^-3 g

De concentratie heb ik berekend door 1,25*10^-3 g /Liter

€ = 0,400 / 2,23*10^-5 ---> € = 17920

Dit is echter hoe ik denk dat ik dit moet oplossen voor een deel: loop vast als ik de iets met die 39,8% moet doen want -log0,398 = afgerond 0,400 extinctie :s

0,1600g in 100mL = 1,60 g per Liter.

Zou iemand mij hieruit kunnen helpen ?

Bij voorbaat dank
Wat niet kan is nog niet uitgevonden!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepaling m.b.v. Lambert Beer

Je bent al een heel eind. Eigenlijk hoef je die extinctie niet uit te rekenen. Je trekt zelf al de conclusie dat de monsteroplossing precies dezelfde concentratie heeft als de gegeven oplossing: ze hebben immers dezelfde extinctie. Nu hoef je dat alleen nog terug te rekenen naar het origineel.

Vreemd dat er in het zeer expliciete recept niet staat dat de maatkolf wordt aangevuld tot het streepje....

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepaling m.b.v. Lambert Beer

"rwwh"

Hartstikke bedankt man,

Denk dat ik er met die info uit ga komen, alleen vraag ik me dus af hoe ik precies het ijzergehalte kan bepalen. Want als de extinctie bij beiden hetzelfde is, dan is de concentratie dat ook hoewel het volume bij beiden oplossingen anders is.

Kan niet zeggen dat het 100% omdat de eerste extinctie gelijk is aan de tweede toch :$.

In ieder geval bedankt voor de informatie, ga er nog even aan sleutelen.

Mocht iemand nog iets opmerken hoor ik dit graag.

Groetjes,

Denilson
Wat niet kan is nog niet uitgevonden!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzergehalte bepaling m.b.v. Lambert Beer

Als de concentratie hetzelfde is, maar het volume niet, dan is de hoeveelheid dus anders.... Dat zegt niets.

Met deze spectrofotometrische methode kun je geen hoeveelheid meten, maar alleen concentratie. Daarom zit er die maatkolf in het recept: met een maatkolf meet je juist het volume heel nauwkeurig, en als je zowel het volume als de concentratie nauwkeurig weet, dan weet je dus ook de hoeveelheid.

Reageer