Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Hai,


Weet iemand wat er vandaag nou in Grongingen gebeurde en wat er mis ging? Het zag er op TV ernstig uit.. Ik hoorde dat de ambulance moest worden ontruimd omdat de zwaargewonde laborant ontwasemde.. Het ambulance personeel raakte hierdoor zelfs onwel. En daarnaast: ik heb nog nooit een zuurkast laten ploffen.


alvast bedankt,


Frans


Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel...


Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Ik vraag me af waar die explosie door veroorzaakt zou kunnen zijn. Zelfs als je een hoeveelheid(je) ontvlambaar oplosmiddel hebt staan in de zuurkast explodeert dat nog niet zomaar. Er moet lijkt mij iets geweest zijn dat een kettingreactie heeft veroorzaakt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Ik hoorde dat het om een uit de hand gelopen Curtius reactie ging. Bij deze reactie komt veel gas vrij (N2 en CO2). Deze reactie begint normaal gesproken ineens te lopen wanneer een temperatuur van ongeveer 45 °C wordt bereikt. Dan treedt de exotherme reactie in werking.

Het is dus goed mogelijk dat de drukopbouw in de opstelling plotseling sterk toenam met een explosie van de reactiekolf tot gevolg.

Het zuur is waarschijnlijk gec. zwavelzuur geweest.

Berichten: 251

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Hasn, Fester en een anonieme FOK!ker hadden ons via de nieuws-submit te melden:


Een vrouw is deze middag zwaargewond geraakt bij een explosie in een zuurkast in een scheikundig laboratorium van de Rijksuniversiteit Groningen. De mensen, die de vrouw ter hulp schoten, zeven studenten en hulpverleners, moesten zich in het ziekenhuis laten behandelen.


De explosie onstond bij het fabriceren van een chemische stof. Het slachtoffer kreeg bij die explosie een bijtende stof over zich heen.

Berichten: 251

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

quote:

Op donderdag 14 juli 2005 23:29 schreef Threron het volgende:

ik heb tijdens mijn opleidings practicum koningswater over mijn pink gekregen, da was niet leuk kan ik jullie vertellen....maarja, het was wel mijn eigen schuld...


maar waarschijnlijk was dit gewoon weer zo een dom ongeluk wat voorkomen had kunnen worden door de voorschriften goed te volgen..


ik hoop dat het binnenkort weer beter met die meid gaat, sterkte!

Ik zal ook maar even een klein stukje schrijven, want dit soort opmerkingen hoef ik even niet te lezen. Op het moment dat deze vrouw aan de slag ging met het vervolg van deze proef, had ze een labjas, bril en handschoenen aan. Waarschijnlijk merkte ze dat het mengsel te heet was geworden, dus ging ze koelen. Dat gebeurde met de gebruikelijke zuurkasthoogte, aangezien er geen glaswonden aan haar gezicht waren. Doordat de reactiesnelheid waarschijnlijk al te ver te snel was opgelopen, is de boel uit de hand geraakt. De reden dat dit waarschijnlijk is gebeurt is dat het op het lab net even iets warmer is met dit weer dan normaal. Voordat je nog meer onzin uitkraamt over het voorkomen van dergelijke dingen, zou ik me eerst wat beter informeren (ik ben namelijk de collega), en anders je mond houden.

Berichten: 251

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

quote:

Op donderdag 14 juli 2005 23:57 schreef gallienus het volgende:


[..]


Ik zal ook maar even een klein stukje schrijven, want dit soort opmerkingen hoef ik even niet te lezen. Op het moment dat deze vrouw aan de slag ging met het vervolg van deze proef, had ze een labjas, bril en handschoenen aan. Waarschijnlijk merkte ze dat het mengsel te heet was geworden, dus ging ze koelen. Dat gebeurde met de gebruikelijke zuurkasthoogte, aangezien er geen glaswonden aan haar gezicht waren. Doordat de reactiesnelheid waarschijnlijk al te ver te snel was opgelopen, is de boel uit de hand geraakt. De reden dat dit waarschijnlijk is gebeurt is dat het op het lab net even iets warmer is met dit weer dan normaal. Voordat je nog meer onzin uitkraamt over het voorkomen van dergelijke dingen, zou ik me eerst wat beter informeren (ik ben namelijk de collega), en anders je mond houden.

Ik ben het niet helemaal met je eens. De verantwoordelijke in dat lab had in moeten zien dat de omgevingstemperatuur hoger is dan de normale kamertemperatuur die standaard op 25 graden celsius staat. De reactietemperatuur in een goed experiment wordt continu geregistreerd. Ik weet niet welk type polymerisatie-reactie er plaats vond, maar van te voren kan je aan de reactieformule zien dat er moleculen vrijkomen die gevaar kunnen opleveren, zoals bijvoorbeeld gassen.

Nieuwe reacties moeten ook altijd bij opvoerende temperatuur uitgevoerd worden om zulke effecten te minimaliseren. Was van deze reactie niet bekend wat haar gedrag is bij zeg 30 graden, dan had het mengsel allereerst gekoeld moeten worden tot 25 graden om de effecten van de incidenteel verhoogde temperatuur te onderzoeken.


Ik zeg niet dat het haar eigen schuld is, ik heb ook ongelukken gemaakt in het lab door onvoorzichtigheid en onvoldoende begeleiding, maar ik denk wel dat de lab-verantwoordelijke rekening had moeten houden met de verhoogde "kamer"-temperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Wie en waarvandaan wordt er nu gequote?!? Of vindt de andere helft van deze discussie ergens anders plaats...?

Berichten: 251

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

sorry, mijn fout

komt van headliners.nl, algemeens nieuws, forum van FOK-magazine

excuus

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Je URL wijst naar een ander adres, maar met een creatieve google heb ik hem achterhaald: http://frontpage.fok.nl/nieuws/55922
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Voor de volledigheid.

In de berichtgeving las ik dat het ging om de synthese van butaandiisocyanaat. Hoogstwaarschijnlijk (correct me if I'm wrong) ging het dus om de volgende reactie die uit de hand is gelopen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Dit is echt een chemisch experiment. Ik heb daar niet zoveel ervaring mee en van synthese helemaal niet. Ik had nooit echt in de gaten dat synthese gevaarlijk zijn. Komt hierbij gassen vrij die een explosieve reactie kunnen veroorzaken of heeft het puur met hitte te maken zoals bijvoorbeeld extreem koken.


Als moleculair biologisch analist heb je meer met besmettingen te maken, dit is natuurlijk ook heel vervelend en je kunt het niet zien.


Maar goed laten we hopen dat ze er weer snel boven op komt. Was ze trouwens een student of echt een volleerd analist?


MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Dit is een exotherme reactie waarbij een gas vrijkomt. Zoals veel reacties is de snelheid waarmee deze verloopt exponentieel afhankelijk van de temperatuur. Als de temperatuur dus hoger wordt, gaat de reactie veel sneller, waardoor daarna de temperatuur veel hoger wordt, waardoor etc.... Zoiets loopt snel uit de hand, en de gassen die ontstaan kunnen dan een lelijk effect geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Volgens DrQuico komt er stikstofgas vrij. Dus dit neemt extreem toe met het gevolg dat het glaswerk uit elkaar knalt en dat de persoon zwavelzuur dat in het systeem zit op zich heeft gekregen. Klopt dit een beetje?


MvG Ron

Berichten: 311

Re: Gewonde bij explosie in Gronings universiteits lab

Betekent dat driehoekje boven de laatste pijl van de reactie niet dat je juist energie moet aanvoeren??


Daarmee houdt ook het verhaal van Jack de Keyzer en dat forum stand, want diegene zit maar over temperatuur te vertellen die niet hoog mag worden. Gelul trouwens, want als ze van tevoren wisten dat het bij verhoogde temperaturen zou reageren, hadden ze toch alles in een ijsbad kunnen zetten?

Reageer