transvetzuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

transvetzuren

wie kan mij helpen hoe ik C14:1t9 moet lezen.

C14 betekent 14 koolstof

en 1t9 kom ik niet uit.

de andere typen zijn:

C16:1t9, C18:1t, C20:1t11, C18:2t9,12, C20:2t11,14, C22:1t13

ik zie w reactie graag tegemoet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: transvetzuren

Hoi, welkom op chemieforum.nl!

Aan de getallen te zien zal die "tXX" wel staan voor "met een trans dubbele binding beginnend bij de XXe C"

C16:lt9 lijkt me dan dus een C16 vetzuur met tussen C9 en C10 een trans dubbele binding ("omega-6", noemen ze dat tegenwoordig?)

Over die "l" heb ik geen idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: transvetzuren

Het getal vóór de t staat naar mijn idee voor het aantal tweevoudige transbindingen in het vetzuur

C20:1t11 -> één tweevoudige binding tussen koolstof 11 en 12

C18:2t9,12 -> twee tweevoudige transbindingen tussen koolstofeen 9 en 10 en tussen 12 en 13.

Berichten: 20

Re: transvetzuren

Transvetzuren

Transvetzuren

dit zijn enkele interessante pagina's om afbeeldingen te bekijken. Wat rwwh en DrQuico beweren is correct, maar ik denk dat je best deze afbeeldingen eens bekijkt om te zien of je mee bent. Er zijn ook nog andere notaties mogelijk om de structuur van het vetzuur weer te geven, bekijk het maar eens.

Als je op de site

Very nice bij zoeken "transvetzuren" of "vetzuren" invult, ben je nog wel enkele uurtjes zoek.

Als je er echt niet genoeg van moest krijgen...

Ergogenics

Gezondheid

Cis-Trans-isomerie

Voilà, c'est ça... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: transvetzuren

Bekijk je dat vanuit de carboxyl-groep of vanuit de methyl-groep?
Vetzuren worden genummerd vamaf de carboxylgroep. Over het algemeen probeert men de nummering van speciale groepen zo laag mogelijk te maken. De carboxylgroep in vetzuren is belangrijker dan de dubbele bindingen, vandaar dat die groep de "1" krijgt.

PS: reageren per E-mail werkt tegen de principes van een forum: anderen moeten ook van de vragen en antwoorden kunnen leren.

Reageer