[scheikunde] F?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] F?

Hallo,

Ik moet voor chemie een vakantietaak maken, maar er staan enkele dingen in die we nog nooit hebben gezien zoals F. Er staat als opgave. Bereken de ph van 0,002 F HCL maar wat is die F de formulemasse?

En ik heb nog een vraagje. Hoe bereken je de molariteit van iets als de pH gegeven is. bvb.

de ph van een kOH oplossing is 12. Hoe groot wordt de pH als men bij 500 ml van deze oplossing 200 ml water doet.

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op kunnen geven.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] F?

Formaliteit....is dat hetzelfde als molariteit... weet het niet meer, tjonge das lang geleden

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/ConcFormul.html

Die laatste vraag is zo basic.. die meot je kunnen opzoeken in je chemie boek.

Bereken eerst de hoeveelheid KOH die hoort bij een pH van 12; Bereken de hoeveelheid in een halve liter; diezelfde hoeveelheid in 700 ml en bereken de OH- concentratie in die 700 ml===> Voila!!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] F?

Formaliteit....is dat hetzelfde als molariteit... weet het niet meer, tjonge das lang geleden
Normaliteit ken ik wel, maar formaliteit ;)

Ik heb verder ook geen idee, typefout?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] F?

Echtepino schreef: Formaliteit....is dat hetzelfde als molariteit... weet het niet meer, tjonge das lang geleden
Normaliteit ken ik wel, maar formaliteit ;)

Ik heb verder ook geen idee, typefout?
Als je de link van EchtePino door had gelezen Jorim... :P :
Formaliteit Vergelijkbaar met de molariteit, met dit verschil dat de formaliteit beschrijft hoe veel van een stof in een oplosmiddel is gestopt, terwijl de molariteit beschrijft hoe veel van een stof in werkelijkheid in de oplossing aanwezig is in de evenwichtssituatie. Vooral bij zuren in water kan een verschil worden waargenomen, omdat een zuur doorgaans dissocieert. De molariteit van het niet-gedissocieerde zuur is dan iets kleiner dan de formaliteit.
Dus bijvoorbeeld: de formaliteit van een oplossing van zwavelzuur is F = [HSO4-] + [SO42-].
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] F?

Zouden jullie aub toch eens de 2 voorbeeld oefn die ik gegeven heb oplossen. Want ik vind het nergens in ons boek (=enkele gekopiërde bladeren).

Jullie zouden me heel veel helpen, want ik kan zo een oefn echt niet en heel men taak is opgesteld met dat soort vragen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] F?

In het eerste geval is het makkelijk: HCl is een sterk en boevendien éénwaardig zuur, dus de formaliteit en de molariteit zijn gelijk!

Dus eigenlijk is de vraag: wat is de pH van een 0.002 M HCl oplossing?

Die moet je wel kunnen oplossen denk ik.

De tweede is ietsje lastiger; eerst zal je moeten bepalen wat er gebeurt met de concentratie van H+ als je opeens water gaat toevoegen!

Handiger is trouwens kijken naar de [OH-]:

pH is 12, dus pOH is 2. Dat betekent dat [OH-] = 10-2 M.

In 500 ml zit dan 5·10-3 mol OH-.

Als je er 200 mL water bij doet, voeg je eigenlijk ook weer OH- toe maar dat laten we maar even buiten beschouwing...

Na verdunnen zit de 5·10-3 mol OH- niet in 500 mL maar in 700 mL, dus [OH-] = 1000/700 · 5·10-3 = 7.14·10-3 M.

Dat maakt dat je pOH = -log(7.14·10-3) = 2.15.

Dus: de pH wordt 14 - 2.15 = 11.85

Dat kan je ook verwachten: de pH moet ietsje zakken als je verdunt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 198

Re: [scheikunde] F?

vervang in je vraagstukken F door de M die je waarschijnlijk wel kent.

formaliteit heeft volgens ik mij kan herinneren iets te maken met het feit dat je de concentratie erin doet en dan pas meet in plaats van te meten hoeveel je erin gooit of zoiets in die aard.

maakt eigenlijk weinig tot niets uit.

je kan het gewoon vervangen door een M

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] F?

Strontium schreef: vervang in je vraagstukken F door de M die je waarschijnlijk wel kent.
Voordat je dat doet even iets hoger lezen waar het wordt uitgelegd.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] F?

Jullie zijn al enorm bedankt. Maar ik heb toch nog één vraagje :s

Het gaat weeral over een vraag in mijn vakantietaak.

(Mja sorry maar ik vind echt nergens zo een oefn in ons boek).

Zouden jullie de volgende oefn die ik geef ook weer kunnen oplossen zoals ervoor zodat ik een voorbeeld heb waarmee ik de rest van die oefn in datzelfde genre kan oplossen.

Bij de vorige oefn is het gelukt met dat voorbeeld.

Hier is een vb.

Hoeveel ml van een zwavelzuuroplossing die 0,245g zwavelzuur per 0,500 l bevat, moet men bij 250 ml water voegen om een oplossing te verkrijgen met pH=4?

(volumevergroting verwaarlozen - onderstel 1e en 2e ionisatie van zwavelzuur bij deze verdunning als volledig)

Alvast bedankt

Berichten: 30

Re: [scheikunde] F?

Het is misschien gemakkelijk om snel de oefeningetjes van u taak af te werken, maar ik raad u toch aan om 1 algemene werkmethode aan te kweken ipv altijd te werken naar voorbeeldjes.

Al die vragen die je tot nu toe stelt gaan over dezelfde begrippen, je kan ze dus allemaal min of meer op dezelfde manier oplossen. Het is bijgevolg makkelijker systematisch te gaan werken door de gegevens uit te werken, dan telkens te gaan zoeken met welk modelletje je aan t werk bent.

1. Schrijf de reactievergelijking

hier heb je zwavelzuur en water dus H2SO4 en H2O

2.Zet alle gegevens om naar gegevens die je kan gebruiken in bvb formules

*0.245g omzetten naar mol mbv molaire massa die je berekend met tabel van mendeljev

daarna concentratie berekenen ...mol/...L

*uit pH=4 haal je de concentratie H+

je zal ondertussen al wel weten dat pH= -log[H+]

begin hier al mee, zoek en beetjen en laat dan weten waar je nog vast zit

Berichten: 5

Re: [scheikunde] F?

De reactievgln:

H2SO4+H20 --> H3O+HSO4

H2O --> H+OH

We berekenen de molair van H2SO4:

massa van de stof=0,245g/l

molaire massa=98g/mol

0,245/98=0,0025mol

0,0025mol in 0,500l dus 0,005mol in 1l

concentratie H2SO4=0,005M

pH=4 dus 4=-log(H) dus concentratie H=0,0001

1mol H20 komt overeeen met 1 mol H

dus 0,0001 mol H20 komt overeen met 0,0001 mol H

0,0001 mol H20 in 250ml dus 0,0004 mol H20 in 1 liter

Tot hier kan ik het en dan weet ik het echt niet meer :s

Mja sorry maar van dit hoofdstuk snap ek echt weinig ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] F?

Kan niemand mij helpen Afbeelding

Ik kan de oplossing echt niet vinden kheb alles al geprobeerd.

We hebben nog nooit zo'n oefn gemaakt en er staan geen enkele van zo'n oefn in ons boek.

Berichten: 541

Re: [scheikunde] F?

De tweede H van het zwavelzuur lost ook op

Reageer