Wat voor stof (metaal) is dit?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 21

Wat voor stof (metaal) is dit?

Hoi hoi

Ik heb dit al heel lang en ik weet niet precies wat het is

Volgens mij geleidt het stroom dus kan het een (vrij zuiver) metaal zijn? het ziet er wel metaalachtig uit...verder is het spul vrij broos en er breken snel stukjes af.

weet iemand meer???

bedankt alvast

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 251

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

densiteit ? hardheid ? oorsprong ?...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Op basis van alleen een foto is niet echt veel te zeggen. Zelfs niet of het wel metaal is, want sommige kristalleine zouten zien er ook erg metaalachtig uit.

Wanneer het stroom geleid is het waarschijnlijk dat het een metaal is. Verder kun je aan de glans ervan zien dat het vrij edel zou moeten zijn (anders zou er wel een dof oxide laagje op zitten). Maar ja, dan hou je nog een groot deel van het periodiek systeem over.

Wanneer het een (zuiver) metaal is kun je aan de hand van de dichtheid zoals jack al schreef een aardig goede gok wagen. Je kunt dit makkelijk bepalen met een bak water en een weegschaal.

Berichten: 21

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Jep, ik zal zo snel mogelijk meer info geven...

De 'steen' weegt in ieder geval 790 gram, ik ga de dichtheid nu berekenen

Berichten: 21

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Oke hier zijn meer gegevens:

Gewicht: 790 gram

Volume: 330 cm3

Dichtheid is dus 790/330 = 2,4 g/cm3

En hard kan je het niet noemen, want er komen vrij snel splinters af (ik heb het heel voorzichtig geprobeerd), dus vrij broos.

Laat je het licht er wat schuin opvallen lijkt het een blauwe tint te krijgen.

Berichten: 151

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Boor heeft een dichtheid van 2,4 g/cm3 maar denk niet dat het boor is.

Het lijtk een beetje op antimoon, maar ik denk eerder dat het een mineraal is, maar weet niet welke.

Zou het miss C kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Misschien dat het grafiet kan zijn (dichtheid 2,1 g/cm3)(Volgens BINAS). Ik lees nu in een Mineralen Encyclopedie dat het soortelijk gewicht 2,3 is. Dat komt aardig in de buurt met je gevonden waarde.

Grafiet zou de lage hardheid verklaren, het is één van de zachste mineralen, en het geleidt ook nog eens stroom. Verder is de splijting van de kristallen perfect.

Probeer eens of je ermee een streep op een papiertje o.i.d. kan zetten, dan kom je er snel genoeg achter.

Berichten: 21

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Saxman schreef: Misschien dat het grafiet kan zijn (dichtheid 2,1 g/cm3)(Volgens BINAS). Ik lees nu in een Mineralen Encyclopedie dat het soortelijk gewicht 2,3 is. Dat komt aardig in de buurt met je gevonden waarde.

Grafiet zou de lage hardheid verklaren, het is één van de zachste mineralen, en het geleidt ook nog eens stroom. Verder is de splijting van de kristallen perfect.

Probeer eens of je ermee een streep op een papiertje o.i.d. kan zetten, dan kom je er snel genoeg achter.
Nee je kan er absoluut geen streepje mee zetten op papier (alleen lelijke scheuren) hoe hard je ook drukt.

Ben nu ook aan het kijken in binas (ik was hem kwijt) en zie dat silicium dichtheid 2,4 g/cm3 is. Ik heb er nog wat over gezocht op internet en ze zeggen dat silicium ook een blauwe glans kan krijgen. Dat is ook zichtbaar bij mijn ding als het licht er wat anders op valt...bovendien is silicium ook zeer broos.

Is silicium trouwens geen halfgeleider? Het geleidt toch wel stroom??

Berichten: 251

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

als je 790 g Si in handen hebt wil ik daar gerust een aardig bedrag voor neertellen :)

Berichten: 251

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

wat is de oorsprong/vindplaats trouwens ???

Berichten: 251

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

btw, strepen op papier zijn nogal dubieus, neem de onderkant van een ongeglazuurd bord en zet daar een streepje op, is een indicatie meer

maar ik tip ook op grafiet

en dan nog is het een prima stuk !!!!!

Berichten: 21

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

haha silicium is dus duur begrijp ik???

Ik denk dat jullie wel gelijk hebben, het is vast grafiet. Bedankt!

Grafiet is toch koolstof maar dan in een bepaalde vorm?

Alleen, hoe kan grafiet dan stroom geleiden? Het is van koolstof...

Ik kan je helaas niks over de vindplaats zeggen, ik heb dit lang geleden volgens mij een keer op vakantie gekocht in een mineraalwinkeltje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Unreal schreef: haha silicium is dus duur begrijp ik???

Ik denk dat jullie wel gelijk hebben, het is vast grafiet. Bedankt!

Grafiet is toch koolstof maar dan in een bepaalde vorm?

Alleen, hoe kan grafiet dan stroom geleiden? Het is van koolstof...

Ik kan je helaas niks over de vindplaats zeggen, ik heb dit lang geleden volgens mij een keer op vakantie gekocht in een mineraalwinkeltje
Dit heeft te maken met de kristalstructuur, die van roet is anders dan die van grafiet. Daarom moet je dus ook nooit potloden in het stopcontact stoppen :)

Berichten: 151

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

haha silicium is dus duur begrijp ik???
Een stuk van 900gram(99% zuiver) kost ongeveer 30 euro bij een elementen winkel, het zal waarschijnlijk dus wel goedkoper zijn te krijgen.

Dus de prijs valt nog wel mee...

Berichten: 111

Re: Wat voor stof (metaal) is dit?

Volgens mij komt het meer in de buurt van een Muscoviet steen. Dat is een gehydrateerd kaliumaluminosilicaat met de samenstelling KAl2(AlSi3)O10(OH)2.

Het is een vorm van mica, het heeft een plaatstructuur die bestaat uit een laag SiO4-tetraeders die ieder met hun buren drie zuurstofatomen delen. Ze vormen een vlak netwerk met zeshoekige ringen, in deze lagen is de binding bijzonder sterk, tussen de lagen is de binding minder sterk, zodat het materiaal gemakkelijk in dunne lagen te klieven is.

Reageer