[Scheikunde] atomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] atomen

heey alemaal

kan iemand mij uitleggen wat atomen zijn ?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] atomen

Atomen zijn de bouwstoffen van alles wat je om je heen ziet.

Atomen zijn de kleinste bouwstoffen die nog hele eigen eigenschappen hebben. Daar bedoel ik mee dat atomen de kleinste vorm is waarin een stof zich kan bevinden zodat die nog steeds op de stof lijkt. Er zijn 92 verschillende atomen die zich in de natuur kunnen bevinden. Dit noem je de elementen van de natuur.

Met die 92 elementen kan je miljoenen en miljoenen combinaties maken, net zoals dat je met je 26 letters van het alfabet miljoenen en miljoenen woorden kan maken. Alle dingen die je om je heen ziet, dus echt alles bestaat uit atomen die in verschillende verhoudingen bij elkaar gestopt zijn. Die verhoudingen die noem je moleculen.

Enkele bekende voorbeelden van atomen zijn: Waterstof, koolstof, Zuurstof. (3 van de 92) Enkele bekende moleculen zijn: Water en suiker. (2 van de miljoenen en miljoenen) Samengevat kan je het zo zien. De 26 letters in ons alfabet zijn de atomen, die vormen samen woorden dat zijn de moleculen. Zo zou in onze taal S, U, I, K, E, en R samen het woord Suiker vormen. In de scheikunde doen Waterstof, koolstof een zuurstof dat. Je hebt 6 keer koolstof nodig, 6 keer zuurstof en 12 keer waterstof om 1 suiker molecuul te vormen. Dat schrijf je op als C6H12O6 (6 keer Koolstof (engelse woord ervoor is Carbon), 12 keer waterstof (Engelse woord is Hydrogen), en 6 keer zuurstof (het engelse woord is Oxygen).

Dus samengevat heb je 92 verschillende atomen in de natuur voorkomen, die samen hun eigen eigenschappen hebben. Helium dat gebruiken ze in balonnen, koolstof zit in houtskool, zuurstof adem je in, silicium zit heel veel in computers en kom je ook tegen in de zandbak op de basisschool. Als je nou die atomen verschillend rangschikt kan je van hetzelfde soort atoom veel verschillende dingen maken. Van zand waar veel silicium in zit, kan je kristallen glazen maken, chips in je computer, zonnepanelen, maar ook gewoon los zand.

Misschien vraag je je dan ook af, waar atomen dan op hun beurt weer van zijn gemaakt. Atomen zien eruit als planeten die om de zon heen draaien. Je hebt in het midden een kern zitten (de zon) en daaromheen draaien de electronen (de planeten). Alle atomen bestaan dus uit die kern en de electronen. De kern bestaat weer uit neutronen en protonen. Het eerste element bestaat uit 1 proton, het tweede element bestaat uit 2 protonen (in de kern) en twee neutronen, het derde element bestaat uit 3 protonen in de kern en zo gaat dat maar door tot dat je bij de laatste aankomt en die heeft wel 92 protonen in de kern, nog wel meer neutronen, en ook 92 electronen die eromheen zweven. Een gigantisch atoom is dat.

Dus samen gevat: stoffen bestaan uit moleculen heel veel dezelfde moleculen (in 180 gram suiker, zitten wel 602 000 000 000 000 000 000 000 moleculen!!!!!, die allemaal uit C6H12O6 bestaan). Alle verschillende moleculen hebben verschillende verhoudingen van atomen, (suiker: C6H12O6 en water: H2O (2x waterstof en 1x zuurstof). Dat maakt dat de ene stof vloeibaar is, de andere vast, weer een andere vies smaakt, weer een andere zuur is, weer een andere het alcohol in je biertje (sorry ik ben nou eenmaal student) veroorzaakt en je knap koppijn kan geven de volgende ochtend. Er zijn 92 atomen en alle 92 atomen bestaan weer uit drie kleinere deeltjes. Deze drie deeltjes zijn altijd hetzelfde, alleen zitten ze per atoom in andere hoeveelheden in het atoom. Dat zijn de protonen en neutronen in de kern, en daaromheen zweven de electronen.

Is het zo een beetje duidelijker?

Edit: nog een laatste dingetje, zoals je wel zal begrijpen zijn atomen veel te klein om te kunnen zien. Van een koper atoom zou je er zo'n 4.4 miljard!!!! naast elkaar kunnen leggen om een meter lange lijn koperatomen te vormen. Zo ontzettend klein dus.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] atomen

Atomen zijn de kleinste bouwstoffen die nog hele eigen eigenschappen hebben. Daar bedoel ik mee dat atomen de kleinste vorm is waarin een stof zich kan bevinden zodat die nog steeds op de stof lijkt.


Zoals je het nu omschrijft is dit de definitie van een molekuul. Als je de dikgedrukte tekst veranderd door het woord element, lijkt me jou definitie een stuk beter. Of ik moet het heel erg mis hebben.. :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] atomen

Ja ik snap wel wat je bedoelt, alleen het is zo lastig om het eerst uit te leggen zonder dat je meteen heel veel andere termen erbij haalt. Natuurlijk is het zo dat in de meeste gevallen de moleculen hun eigenschappen verliezen als uit elkaar gehaald worden. Echter moleculen bestaan wel nog uit losse dingen die nog hele eigen eigenschappen hebben. Als je een atoom uit elkaar haalt dan merk je dat het maar uit 3 verschillende deeltjes bestaat. Deze deeltjes zijn allemaal gelijk in alle andere elementen alleen zijn ze in verschillende hoeveelheden aanwezig. Ze hebben zelf niet losse eigenschappen.

Dus je hebt wel gelijk, bijna alle stoffen bestaan uit moleculen die hun eigenschappen verliezen zodra je ze uit elkaar haalt. Echter je houd wel weer verschillende letters over. Terwijl als je de atomen uit elkaar haalt, hou je 3 deeltjes over die nooit los voorkomen in de natuur.

Het is lastig om het verschil uit te leggen, als je niet het niveau weet of geen vragen terug krijgt van de topic starter. (het nadeel van internet vs. face to face).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] atomen

Ja snap ik. De TS kan natuurlijk ook even bij de bekende bronnen (www.google.nl en www.wikipedia.nl) kijken of daar nog wat te vinden is. Vast wel.....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] atomen

Of gewoon vragen, dan is iedereen meer dan bereid om te antwoorden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] atomen

Raspoetin schreef:
Ja snap ik. De TS kan natuurlijk ook even bij de bekende bronnen (www.google.nl en www.wikipedia.nl) kijken of daar nog wat te vinden is. Vast wel.....
Gezien het kennisniveau van Pietjeke betwijfel ik ten zeerste of hij voor hem nuttige info op internet vindt. Ik denk dat dat al veel te snel veel te ingewikkeld wordt. Ik vind het verhaal van StrangeQuark prima passen bij het niveau van de vraag..... compliment.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Scheikunde] atomen

Zo als het mij als eerst werd uitgelegd door bassie en adriaan:

Stel je hebt een stof. Dan kun je deze door de helf breken, en nog een keer, en nog een keer, totdat je vingers te dik zijn voor het kleine stukje wat je nog over hebt. Maar dan kun je onder een mictoskoop nog steeds je stof in 2-en blijven delen. En als je maar blijft door delen, verder dan dat je met een teloscoop kan, dus het is maar in theorie!, dan kom je vanzelf met op een enorm klein stukje uit.

Dit zijn in de meeste stoffen moleculen. en de chemie heeft ons aangetoond dat deze moleculen uit een groepje van de 92 elementen die SQ al vertelde bestaan. Bij sommige stoffen kom je niet op muleculen maar gelijk op een atoom.

Dus een atoom is het klein bouwsteentje van de materie om ons heen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] atomen

Was dat niet de uitleg in belgië bij het atomium?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] atomen

Die van Antoon of van mij? Ik ben nog nooit in mijn leven in het atomium geweest. (moet ik toch eens heen.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Scheikunde] atomen

Was dat niet de uitleg in belgië bij het atomium?
Jazeker. Op zoek naar een schat dacht ik, of achter boeven aan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] atomen

@ Antoon: Niet naar een schat, maar naar een pakketje waren die clown en die acrobaat naar op zoek :roll: . Trouwens geen idee wat nu de afloop was :P
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Scheikunde] atomen

Owja nu weet ik het weer.

Er zaten puzzestukjes is van landen van de EU .

En ze wisten niet wat de rare vormen betekenden , maar je raad het nooit.

Toen stotte bassie met zijn bassie tegen de tafel en toen vielen de stukken precies op hun plek. en toen zagen ze het :"de EU" (van toen der tijd)

Ik had toevallig de laatste Video ook nog gezien

Berichten: 375

Re: [Scheikunde] atomen

Antoon schreef:Owja nu weet ik het weer.  

Er zaten puzzestukjes is van landen van de EU .

En ze wisten niet wat de rare vormen betekenden , maar je raad het nooit.

Toen stotte bassie met zijn bassie tegen de tafel en toen vielen de stukken precies op hun plek. en toen zagen ze het :"de EU" (van toen der tijd)  

Ik had toevallig de laatste Video ook nog gezien
die goede oude tijd :D

hoe groot zou statistisch gezien de kans zijn dat die stukjes op de juiste manier samenvielen? :P :D :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] atomen

Jongens, en dit heeft met atomen wat te maken?

Begin in het wiskunde forum anders een topic over de statistische kans van de vallende EU puzzel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer