Springen naar inhoud

plantaardige olie ontdoen van waterresten

• Log in om te kunnen reageren

Napoleon de 2e

Napoleon de 2e

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 09:59

Ik wil grote hoeveelheden (oliedrums) gebruikt frituurolie ontdoen van dierlijke vetten, zouten, suikers, deeltjes en waterresten.

Eerst doe ik de 95 % frituurolie in een vat met 5 % water

Eerst verhit ik nu de olie in vat 1 tot 60 graden celsius, en laat de boel afkoelen naar 20 graden, wacht een paar dagen en pomp de bovendrijvende olie naar vat 2

Hiermee ben ik een hoop deeltjes, dierlijke vetten, de zouten en de suikers kwijt. Daarna filter ik de olie circulerend

Maar nu.... in de olie zit nog fijn vermengd water. Als ik t verhit in n koekepan spettert het.

Wat voor mogelijkheden zijn er om het water te verwijderen?

Wat ik zelf bedacht heb is

1 Gewoon verwarmen tot 100 graden C
Nadeel: kost heel veel energie

2 Heb gelezen van FLASH verdamping. Je pompt de vloeistof in een klein reservoir met een klein uitgangsnippel. Je verhit het reservoir tot 120 graden C. De druk loopt op in het reservoir, het water in de olie die uit het reservoir spuit verdampt direct. Hoe heet dit proces in Nederland? Zijn daar machines voor? Betaalbare vooral.....

3 Langdurig verwarmen tot een 40?? 60??graden C temperatuur en langer laten staan. Kost dit meer of minder energie dan methode 1???

4 Centrifuge/separatoren. Waar kan je die goedkoop kopen???

Hellup :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon de 2e

Napoleon de 2e

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 10:06

o ja ik roer de boel wel tijdens verwarmen in vat 1

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 10:37

Weet je zeker dat je dierlijke vetten kwijt bent na extractie met water? Wat wil je met de olie doen? Hergebruiken?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2005 - 12:41

Laatste restjes water kun je verwijderen met Natriumsulfaat of Magnesiumsulfaat. Dit gooi je bij de natte olie, even roeren, affiltreren en klaar. Het (natte) natrium of magnesiumsulfaat kun je in de oven drogen voor hergebruik.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 18:40

De dierlijke vetten raak je uiteraard nooit kwijt, van een vetmolecuul kan je niet zomaar zeggen dat het dierlijk of plantaardig is. Wel kan je de vetten (dierlijk en plantaardig) kwijtraken door te koelen tot bijvoorbeeld 20 graden celcius en dan de olie af te gieten, deze olie zal dan dierlijke en plantaardige componenten bevatten.
β-Damascenon en maneschijn

John_CF

John_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2005 - 16:13

Hallo Napoleon,

Zoals eerder vermeld ben je op deze manier inderdaad niet je dierlijke vetten kwijt. Indien er sprake is van verschillende smeltpunten (bijv. mengsel van geharde visolie en sojaolie) kun je scheiden op smeltpunt.

Drogen van de olie lukt inderdaad met natriumsulfaat.
Het is ook mogelijk om de olie te filtreren over een papierfilter (vergelijkbaar met koffiefilter). Waarschijnlijk zijn die wel in groot formaat te krijgen. Ik heb het alleen op labschaal uitgevoerd. Eerst een beetje olie (zonder water) door het filter laten lopen, daarna zal het filter geen water meer doorlaten maar uitsluitend de olie.

Succes.

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 12:41

De dierlijke vetten raak je uiteraard nooit kwijt, van een vetmolecuul kan je niet zomaar zeggen dat het dierlijk of plantaardig is. Wel kan je de vetten (dierlijk en plantaardig) kwijtraken door te koelen tot bijvoorbeeld 20 graden celcius en dan de olie af te gieten, deze olie zal dan dierlijke en plantaardige componenten bevatten, maar dat wist je natuurlijk wel

Zo eenvoudig is dat niet: bij mengsels van vetten met verschillende smeltpunten treedt een fenomeen op waardoor een scheiding op smelpunt onmogelijk wordt: smelttraject, waardoor het mengsel bij toenemende temperatuur steeds vloeibaarder en minder visceus wordt. En bij natriumsulfaat om te drogen: neem wel de watervrije versie en niet de dodecahydraat-versie anders werkt het van geen kanten.

Napoleon de 2e

Napoleon de 2e

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 13:51

:P allemaal reuze bedankt voor de reacties!!

Napoleon 181: De olie wil ik hergebruiken, als brandstof voor een agregaat

:) Algemeen en jan meut: Wat betreft het scheiden van dierlijke vetten ben ik niet duidelijk geweest, t maakt eigenlijk helemaal niets uit of t nou dierlijk of plantaardige olie is, als het smeltpunt maar niet dusdanig ligt dat ik gemakkelijk stolselverstoppingen krijg.
Ik haal de op ca 20 graden gestolde vetten uit (waarvan ik denk dat ze dierlijke vetten zijn, door bakken in olie vermengt geraakt) Zoals jij ook voorstelde, ja.
De olie wordt zowiezo verhit voor inspuiting in de (diesel) agregaat,

:) vraagjes aan Quico : als ik Natriumsulfaat of Magnesiumsulfaat toevoeg, hoe weet ik dan dat ik genoeg toegevoegd heb om al het water te verwijderen?

als ik teveel toevoeg, is de onverzadigde sulfaat er dan ook uit te filteren?

Is er kans op rest sulfaat in olie en kan dit schadelijk zijn voor de agregaat?

Op hoeveel uM zou ik moeten filteren om de sulfaat er uit te krijgen?

Op hoeveel graden raad je drogen van sulfaat aan?

:x Vraagje voor John: Klinkt als heel makkelijk! Hoeveel um zou ik daarvoor moeten gebruiken en hoe warm mag de olie zijn, ivm beter doorstromen? t Is vrij dikke olie.. Houd deze filtermethode ook emulsie tegen?

:P Apotheker :Weet je waar ik de watervrije versie van natriumsulfaat kan kopen?

Ik heb de verschillende vragen per reactie op gebruikersnaam genoemd, maar ben natuurlijk blij met iedere inbreng, advies en meedenken van iedereen, nogmaals bedankt :D

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 15:03

vraagjes aan Quico : als ik Natriumsulfaat of Magnesiumsulfaat toevoeg, hoe weet ik dan dat ik genoeg toegevoegd heb om al het water te verwijderen?

als ik teveel toevoeg, is de onverzadigde sulfaat er dan ook uit te filteren?

Is er kans op rest sulfaat in olie en kan dit schadelijk zijn voor de agregaat?

Op hoeveel uM zou ik moeten filteren om de sulfaat er uit te krijgen?

Op hoeveel graden raad je drogen van sulfaat aan?

Als je olie echt helder is, heb je genoeg droogmiddel toegevoegd. Olie met nog een klein beetje water er in is nog enigzins troebel. Je kunt het ook vaak zien aan het 'dwarrelen' van de natriumsulfaat door de olie. Natte natriumsulfaat zakt sneller naar de bodem dan droge.

Je kunt dus te veel natriumsulfaat toevoegen, eigenlijk doe je dat altijd. Dit filtreer je er net zo makkelijk uit.

Filtreren over een papierfilter is eigenlijk voldoende om het natriumsulfaat eruit te halen. Voor de zekerheid kun je het altijd 2x filtreren. Waarschijnlijk is de aanwezigheid/opbouw van zouten in je aggregaat niet bijzonder goed voor dit aggregaat.

Het natte sulfaat wordt zeker droog bij 200 įC in een gewone oven. Bij lagere temperatuur waarschijnlijk ook wel, maar dan weet je het tenminste zeker. Anders gewoon even proberen. Misschien is het wel aan te raden om vůůr het drogen de restjes olie met wasbenzine o.i.d van de natte natriumsulfaat te spoelen.

Napoleon de 2e

Napoleon de 2e

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 15:29

Dank je wel! :)

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2005 - 01:29

Misschien is het wel aan te raden om vůůr het drogen de restjes olie met wasbenzine o.i.d van de natte natriumsulfaat te spoelen.

Dat zou ik wel even goed laten drogen aan de lucht of zo, voor je het in de oven plaatst, of niet.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 september 2005 - 10:52

Nee op 50 *C 10 minuten verhitten kan ook, het hoeven echt geen hoge temperaturen te zijn. Probeer wel te zorgen voor enige ventilatie. Op school hebben wij namelijk van die ovens met een gat bovenin dat je open kan zetten, speciaal voor dit soort doeleinden. Als je daarna verder niets meer ruikt, zou je kunnen proberen de temperatuur wat op te schroeven.

Veranderd door FsWd, 05 september 2005 - 10:52

Napoleon de 2e

Napoleon de 2e

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2005 - 15:26

[-X dank dank voor de reacties wederom.
Weet iemand waar je natriumsulfaat in granulaatvorm kan kopen?
Filtert er makkelijker uit...

hennessey

hennessey

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 15:24

ik zit in 3 gymnasium en moet voor scheikunde een opdracht maken waarbij we een auto op gebruikte frituurolie laten rijden. de zuivering aan het begin staat bij de vraag van napoleon maar als je dat gedaan hebt kan je dan de substantie al gelijk gebruiken voor in een schaalmodel van de auto?

Veranderd door hennessey, 26 oktober 2005 - 15:25

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures