Springen naar inhoud

Wat zijn gehybridiseerde atomen?

• Log in om te kunnen reageren

djmaterne

djmaterne

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 10:03

Hoi, ik heb op mijn examen van chemie een moeilijke vraag gekregen waarvan wij in onze cursus bijna niets gezien hadden. Het ging over gehybridiseerde atomen, mijn vraag is dus ook :) wat zijn gehybridiseerde atomen, wanneer, enz?
Ik vraag dit omdat ik een herexamen heb van chemie en ik dit vrijdag moet afleggen! :) [!] [!] [!]

Dank bij voorbaat!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2005 - 12:48

Hybridisatie is het mengen van (atomaire) orbitalen. Dit treedt op om te voldoen aan een bindingsgeometrie en het levert tevens energiewinst op.

bijvoorbeeld:
sp3 -> tetraeder (hierbij is een s met 3 p-orbitalen gehybridiseerd tot 4 gelijke mengorbitalen)
sp2 -> gelijkzijdige driehoek (hierbij is een s met 2 p-orbitalen gehybridiseerd tot 3 gelijke mengorbitalen, er is nog een p-orbitaal over voor een eventuele tweede binding)
sp -> lineair (hierbij is een s met een p orbitaal gehybridiseerd tot 2 gelijke mengorbitalen, er zijn nog 2 p-orbitalen over voor twee extra bindingen)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juli 2005 - 22:18

Zie ook: Hybridisatie op Wikipedia

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures