Oplosbaarheid in verzadigde oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Oplosbaarheid in verzadigde oplossing

Hallo,

helaas kan ik zelf geen antwoord vinden op mijn vraag, dus vraag ik aan jullie:

Het gaat om zouten op te lossen in een verzadigde oplossing, de op te lossen zouten zijn echter anders: KCl in NaCl maar ook ZnBr in CaBr. Ik zou dus willen weten welk ion sterker is om te hydrolyseren. Met andere woorden welk zout slaat neer uit de oplossing en welke dus ontstaat maar ook de evenwichten als je van 2 zouten oneindig met elkaar zou mengen in dezelfde mol verhouding.

Om een voorbeeld te geven:

Als je een verzadigde oplossing hebt van NaCl (+/- 310 gram/liter) en je gaat b.v. KCl toevoegen (oneindig veel ) wat gebeurd er dan eigenlijk (we houden een constante temperatuur uiteraard):

1)KCl lost in zijn geheel niet op en slaat neer.

2)K+ gaat in oplossing NaCl slaat neer.

Is het punt 1 had het dan ook uitgemaakt als het NaCl in KCl was geweest zo ja zie punt 2.

Is het punt 2 dan zou ik ook graag willen weten of er een evenwicht ontstaat of dat alle Na+ neerslaat met NaCl en KCl verzadigt opgelost.

Kort gezegd is er een oplosbaarheids "sterkte" constante voor elk ion en zo ja waar kan ik dat vinden niet in BiNas bij mijn weten.

Bedankt en de groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oplosbaarheid in verzadigde oplossing

Je kunt dit berekenen met de oplosbaarheidsproducten van KCl en NaCl. Deze staan als ik het goed heb in tabel 45 van de binas. De verbinding met het kleinste oplosbaarheidsproduct zal als meeste neerslaan.

oplosbaarheidsproducten:

KNaCl = [Na+]x[Cl-]

KKCl = [K+]x[Cl-]

Met een beetje creativiteit (deel bijv. KNaCl door KKCl ) moet je beide vergelijkingen op kunnen lossen. Je zult zien dat beide zouten gedeeltelijk neerslaan. De verhouding waarin ze neerslaan komt overeen met de verhouding van de oplosbaarheidsproducten.

Berichten: 8

Re: Oplosbaarheid in verzadigde oplossing

Okay bedankt voor je reactie. Oplosbaarheids produkten zijn echter alleen te vinden van matig of slecht oplosbare zouten, ik heb veel gezocht op het net maar het enige wat steeds terug komt zijn matig of slechte oplosbaarheidsprodukten van zouten. Daar gaat het mij juist niet om, het gaat mij om de goed oplosbare zouten en niet specifiek van KCl of NaCl maar van alle goed oplosbare zouten.

In Binas (tabel 46) staat idd. een tabel met oplosbaarheids produkten maar dat is van matig oplosbare zouten.

Als iemand een tabel heeft of weet te vinden met oplosbaarheidsprodukten van goed oplosbare zouten dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oplosbaarheid in verzadigde oplossing

Er is toch ook een tabel met de oplosbaarheid van verschillende zouten in water? (ik heb zelf geen binas) Hieruit kun je het oplosbaarheidsproduct berekenen.

cNaCl in g/l -> cNaCl in mol/l

aangezien hierbij [Na+] = [Cl-] = cNaCl

dan is:

K = [Na+]x[Cl-] = (cNaCl)2

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplosbaarheid in verzadigde oplossing

"Probleem" met BINAS is dat inderdaad alleen de matig en slecht oplosbare zouten vermeld staan. Alleen wordt er vemeld dat alle Kalium- en Natriumzouten altijd goed oplossen, evenals alle nitraten. Oplosbaarheidsproducten van die worden daarom niet gegeven.

Oplossing zou een uitgebreider handboek zijn...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer