Achtergrondstraling, dopplereffect

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 589

Achtergrondstraling, dopplereffect

Het doplereffect bij licht onstaat als er snelheid is tussen de waarnemer en de bron van het licht. De achtergrondstraling van het heelal is ook een vorm van licht. Kunnen we zo bewegen dat het dopplereffect optreed bij de achtergrondstraling? Of juist niet, zodat we in rust zijn t.o.v. het heelal > absolute stilstand dus. Met andere woorden, wat is de snelheid tussen ons waarnemers en de bron van de achtergrondstraling?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Dus je wilt eigelijk gewoon weten hoe groot het heelal was bij de bigbang, en hoe ver we daar van af zitten?

Das volgens mij een beetje lastig omdat de stralen zijn afgebogen door de massa van het heelal. Je moet dus ook de massa van het heelal weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Dat doppler effect is er en is waargenomen bij grondige metingen van de achtergrondstraling. Het blijkt dat de aarde ongeveer 500km/s in een bepaalde richting beweegt. Dit is dus de snelheid ten opzichte van de achtergrondstraling.

Het effect waar DePurpereWolf het over heeft is in dit geval te verwaarlozen!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

hallo1979 schreef:Dat doppler effect is er en is waargenomen bij grondige metingen van de achtergrondstraling. Het blijkt dat de aarde ongeveer 500km/s in een bepaalde richting beweegt. Dit is dus de snelheid ten opzichte van de achtergrondstraling.

Het effect waar DePurpereWolf het over heeft is in dit geval te verwaarlozen!
Snelheid t.o.v. de achtergrondstraling. Wil dat echt zeggen dat je kunt bewegen t.o.v. de rest van het heelal, of dat je zou kunnen zeggen: ik sta stil, de rest van het heelal beweegt om mij heen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

je kunt daartussen geen onderscheid maken snelheid is relatief. Je kan niet weten of jij beweegt of de achtergrondstraling beweegt of een combinatie van die twee
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Ik heb dit uit een boekje, dat van die achtergrondstraling. Omdat de achtergrondstraling alle kanten opbeweegt is de gemiddelde snelheid 0. Bovendien is de achtergrondstraling overal in het heelal. Uit dopplermetingen van de achtergrondstraling blijkt de aarde met ±500 km/s te bewegen t.o.v. de achtergrondstraling. Is de achtergrondstraling dan geen goede basis omte zeggen dat je beweegt of stil staat?

Berichten: 40

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Stel je voor dat je de twee objecten hebt. Het enige wat je ervan weet, is dat de afstand groter wordt tussen de twee. Kun je dan met zekerheid vaststellen welke van de twee objecten beweegt? Zou je vast kunnen stellen of ze beiden bewegen?

Berichten: 259

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Kun je niet, denk maar aan relatieve bewegingsverhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Jullie begrijpen me niet. Ik heb het wel over 2 objecten, maar een daarvan is de achtergrondstraling, weet je wel wat dat betekent? De achtergrondstraling kun je ziet als een vast systeem waar de rest van het heelal t.o.v. beweegt. Net als de Aarde die er met 500 km/s doorheen raast. En sterrenstelsels hier ver vandaan die bijvoorbeeld met een halve lichtsnelheid van ons verwijderen bewegen met een snelheid van een halve lichtsnelheid + 500 km/s door de achtergrondstraling. Zo zou je toch concluderen dat het heelal niet oneindig groot is en dat wij ongeveer in het midden zitten omdat we langzaam door de achtergrondstraling heen bewegen.

Berichten: 200

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Kosmologen zien het Dopplereffect van licht als een gevolg van de uitdijingvan het heelal. Of anders gezegd: Als gevolg van de extra ruimte die steeds ontstaat. Tijdens de reis van een lichtstraal wordt de golflengte uitgerekt door de extra ruimte die ertussen onstaat. Zie het maar als een veer die uit wordt gerekt doordat je tussen de windingen blokjes hout plaatst. De klassieke Dopplerformule moet hierbij vervangen worden door allerlei relativistisch gedoe.

Hiermee heb ik je vraag niet beantwoord, ik zou graag meer willen weten over die 500 km/s tov de achtergrondstraling, waar vind ik die info?

Wat ik wel weet is dat wij NIET in het midden van het heelal zitten, omdat alles uit elkaar beweegt lijkt het alsof we in het midden zitten, maar dat lijkt vanuit elk punt in het heelal, de kans dat we in het midden zitten is daarmee verwaaroosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Ik zal citeren uit het boekje "Einstein en het heelal":

Het gaat over 3K radio-energie...

"De ruimte is gevult met energie corresponderend met het absolute nulpunt. De 3K radio-energie is de huidige vorm van de straling van de grote flits die zich voordeed toen het heelal nog heel jong was."

"Als onze Melkweg zich als een eenling met een merkbare snelheid zou voortbewegen, dan zou de energie in verschillende richtingen merkbaar varieren. Dit brengt me op het punt waar ik in een vorig hoofdstuk al op doelde: de 3K radio-energie waarmee de ruimte gevult is, doet een middel aan de hand waarmee een gelijkmatige snelheid met betrekking tothet heelal in het algemeen gemeten kan worden, hetgeen duidelijk in strijd is met de geest van de speciale relativiteitstheorie."

Vervolgen wordt verteld dat metingen uitwijzen dat Melkweg het heelal doorkruist met een snelheid van 1/500 deel van de lichtsnelheid in de richting van het sterrebeeld Hydra. De snelheid was groter dan kosmologen verwachtten.

"Wat bedoel ik nu precies met het doorkruisen van het heelal? Er bestaat een kosmisch referentiekader dat door de 3K radio-energie wordt bepaald en ons het heelal laat zien zoals dat er 10 a 15 miljard jaar geleden uitzag, maar nu in uitgedijde en roodverschoven vorm"

"In een ruimteschip zou u uw beweging kunnen aanpassen tot u de radio-energie in alle richtingen gelijk waarneemt, dan bevindt u zich in rusttoestand.

Misschien duidelijker nu wat ik bedoel. :shock:

Berichten: 200

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Okay, ik denk dat ik m snap. Dus omdat we een snelheid t.o.v. de achtergrond straling hebben zien we de straling die tegen ons op botst bijvoorbeeld ietsje blauwer en de de straling achter ons ietsje roder dan de gemiddelde achtergrondstraling is. Daaruit zal die 500 km/s wel bepaald zijn. En als je dan net zo lang beweegt totdat je vanuit alle richtingen achtergrondstraling met dezelfde golflengte ontvangt, dan weet je dat er geen blauw/roodverschuivingen zijn en dat je "stil" staat t.ov. de achtergrondstraling. Vreemde zaak.

Ik weet alleen dat de veel variaties qua energie in de achtergrondstraling zitten door materiedichheidsfluctuaties bij het ontstaan van de achtergrondstraling.

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Er bestaat een kosmisch referentiekader dat door de 3K radio-energie wordt bepaald en ons het heelal laat zien zoals dat er 10 a 15 miljard jaar geleden uitzag, maar nu in uitgedijde en roodverschoven vorm"

"In een ruimteschip zou u uw beweging kunnen aanpassen tot u de radio-energie in alle richtingen gelijk waarneemt, dan bevindt u zich in rusttoestand.


De vraag stelt zich natuurlijk of dit wel een kosmisch referentiekader is.

Aangezien het heelal uitdijnt, kan de kosmische achtergrondstraling enkel lokaal als in rust worden beschouwd. Als we de analogie van ballon die opgeblazen wordt nog eens gebruiken zien we het volgende:

Plak op de ballon twee papiertjes, deze stellen allebei het referentiekader van de achtergrondstraling in rust voor. We blazen de ballon op, de papiertjes bewegen van elkaar weg. Welk papiertje is in rust en welk papiertje niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

Ja maar, wie zegt dat je het heelal kunt vergelijken met de oppervlakte van een ballon? Ik dacht dat het heelal vrijwel plat was op die manier...

Stel dat ze dan (ik zeg maar wat) 50 Glj ver kijken, dan zien we onszelf.

Mijn idee van het heelal is dat we in een zwart hol zitten in plaats van een zwarte bol (zwart gat). Het heelal is omringt door een zwart gat volgens mij. Die verklaart dat het heelal uitdijd, dit verklaart dat het heelal eindig kan zijn, dit verklaart waarom alles om ons heen zwart is en niet wit door miljarden sterren.

Re: Achtergrondstraling, dopplereffect

doemdenker schreef:Ja maar, wie zegt dat je het heelal kunt vergelijken met de oppervlakte van een ballon? Ik dacht dat het heelal vrijwel plat was op die manier...

Stel dat ze dan (ik zeg maar wat) 50 Glj ver kijken, dan zien we onszelf.

Mijn idee van het heelal is dat we in een zwart hol zitten in plaats van een zwarte bol (zwart gat). Het heelal is omringt door een zwart gat volgens mij. Die verklaart dat het heelal uitdijd, dit verklaart dat het heelal eindig kan zijn, dit verklaart waarom alles om ons heen zwart is en niet wit door miljarden sterren.
Het verklaard nog heelemaal niets..... :shock: Laten we eerst maar eens proberen om een ander zonnestelsel te bereiken.Want als ik zo naar de toekomst kijk hier op aarde..... ;)

Reageer