Ongeluk met ammoniak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Ongeluk met ammoniak

Onlangs zijn hier bij ons enkele ongelukjes gebeurt met ammoniak. Aangezien ik niet meer actief bezig ben met scheikunde had graag even uw mening gehad in verband met de onstane reactieproducten.

Vrijgekomen ammoniak uit een koelinstallatie gaf bruine gassen in contact met salpeterzuur (62%) en warmteontwikkeling. Contact was mogelijk via de ontluchtingspijp van de zuurtank. Werd hier NOx gevormd? Uitleg over het feit dat dit een exotherme reactie was is niet nodig.

Beryllium: Topic verplaatst, het documentatieforum is namelijk niet om vragen in te stellen maar is alleen, zoals de naam al zegt, voor documentatie!

Ik heb meteen de titel aangepast zodat het iets duidelijker je vraag beschrijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ongeluk met ammoniak

Gezien het feit dat de gevormde gassen bruin van kleur zijn, zou je inderdaad denken dat er NO2 gevormd is (of andere NOx ook bruin zijn weet ik niet uit mijn hoofd).

Hoeveel gas is er ongeveer vrijgekomen? Is het een ernstig ongeluk geweest?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: Ongeluk met ammoniak

Zoveel gas is er niet vrijgekomen. De tank is ongeveer een uurtje aan het dampen geweest maar niet met een hoog debiet. Een ander detail is dat de tank ook begon over te schuimen in de lekbak. Vandaar dat alles werd geëvacueerd als voorzorgsmaatregel

Berichten: 151

Re: Ongeluk met ammoniak

Met NO2 moet je oppassen, verre van wat je het liefst inademt.

Een mengsel van NO en NO2(N2O3) is ook bruin/rood dacht ik.

NO2 kan zorgen voor een longoedeem, als dat binnen 24 of 48 uur niet gebeurd dan is de kans daarop over.

Reageer