Springen naar inhoud

Reactie Magnesium + zout water

• Log in om te kunnen reageren

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2005 - 13:32

Hallo,

Ik heb eens ergens gelezen dat je een leuk proefje kan doen met magsnesium in zout water. Ik heb dat nu ook thuis een keertje gedaan.
Als volgt:
Ik doe zo'n magnesium puntenslijper (zo'n eentje die je wel bij de bruna kan krijgen) in een glas met zout water, gemaakt met keukenzout
Wat gebeurt er nu: er komen allemaal bubbels vanaf en het magnesium verkleurt.
Na een tijdje komt er een witte drab op het water drijven.

Bij een expiriment heb ik eens gezien dat magnesium wel reageert met zuren, maar niet met zout water. Er gebeurde toen niets (dit was een proef op school met gedestileerd water en zuiver NaCl)

Mijn vraag nu:
Hoe kan magnesium nu reageren met zout water? Ligt het aan het keukenzout of aan het kraanwater wat ik heb gebruikt??

Wie kan me dat uitleggen?

Veranderd door Unreal, 29 juli 2005 - 13:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juli 2005 - 14:07

Redoxreactie :)

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2005 - 14:25

hmmm
Zou je me even uit willen leggen wat dat is, want dat is een onderdeel dat ik (volgens mij) pas volgend jaar krijg. Ik zou ook graag willen weten wat er met het magnesium gebeurt en welke stoffen er ontstaan.

Veranderd door Unreal, 29 juli 2005 - 14:26

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 juli 2005 - 16:43

Bij een redoxreactie worden electronen overgedragen. Eťn verbinding wordt geoxideerd en een ander wordt gereduceerd. Je kunt voor deze twee processen de zogenaamde halfreactie opschrijven.

magnesium wordt geoxideerd:
Mg(s) -> Mg2+ +2e-

water wordt gereduceerd:
2 H2O + 2e- -> H2 + 2OH-

Tel je de vergelijkingen bij elkaar op dan vallen de electronen weg en krijg je de reactie:

Mg(s) + 2 H2O -> Mg(OH)2 + H2

weet je meteen wat de belletjes zijn en de witte drap :)

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2005 - 17:04

Bedankt!
Maar de Cl- en de Na+ hebben dus geen functie?? Of zetten die de reactie op gang?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 29 juli 2005 - 19:01

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2005 - 12:43

misschien om het laagje oxide van het magnesium te verwijderen, dat je dan magnesiumchloride krijgt, en het water aan het magnesium kan voor de bovenvermelde reactie

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2005 - 14:36

de reactie van magnesium met water onder vrijmaking gebeurt enkel bij hogere temperaturen (reageerbuis met 2 cm water vullen, doorboorde stop erop, in de opening een spits buisje waarin reepje Mg-lint, reageerbuis schuin in statief plaatsen en water aan de kook brengen, bij stoomvorming kan je de waterstof aan het spits einde laten branden), typische demonstratieproef

als ik me niet vergis (heb geen binas bij de hand) komt Na voor Mg in de spanningsreeks, mss is er sprake van een verdringingsreactie tussen het Na en het Mg ???

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2005 - 16:26

Ik denk dat het ijzeren mesje de hele reactie op gang moet brengen, want daar ontstaan de bubbeltjes. Het is me nog niet gelukt dat mesje eraf te peuteren, zit te vast, om het te checken.
Ook de natrium- en clorideionen zullen er mee te maken moeten hebben want in gewoon water komt geen reactie.

Magnesium zonder ijzer eraan hoort toch niet te reageren met koud zoutwater????

Als ik de puntenslijper uit het water haal is hij bijna helemaal zwart. Misschien dat dat magnesiumchloride is?? Het valt er ook heel makkelijk af en dan heeft de puntenslijper weer de magnesiumkleur.

Veranderd door Unreal, 30 juli 2005 - 16:30

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2005 - 17:48

ok, proef op de som : prb met aq dest, met leidingwater en met zout water....
start morgen

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2005 - 18:10

Ik weet niet of een van jullie thuis zo'n puntenslijper heeft liggen??? Dan kan je het zelf proberen, ding reageert gelijk...

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 12:08

dat is iets wat ik niet versta, waarom maakt iemand een slijper uit magnesium, er zijn toch alternatieven genoeg?

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 12:50

Dat is een vraag waar ik ook mee zit...
Maar hij is zeker van magnesium, want ik heb er eentje in de fik gestoken.

Bekijk de volgende site eens, daar staat de hele proef beschreven: Verdwenen puntenslijper
Ze hebben het erover dat het ijzeren mesje op magnesium nooit roest en op plastic wel...

Veranderd door Unreal, 31 juli 2005 - 12:57

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 14:22

over wat voor een puntenslijper gaat het eigenlijk?
en hoe herken je die

want ik heb punteslijpers zat, maar of die van Mg zijn ...

Unreal

Unreal

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 15:24

het gaat om zo'n standaard 'aluminium' puntenslijper...

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Unreal, 31 juli 2005 - 15:37

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2005 - 15:50

tussentijds resultaat : protocol : reep magnesiumlint schoongeschraapt, in drie gelijke stukken gedaan, tot de vaststelling gekomen dat het aq dest op was en dus maar twee tests gedaan :
1/ Mg in leidingwater : minimale gasontwikkeling, zou kunnen te wijten zijn aan het vrijkomen van de opgeloste gassen in het water

2/ Mg in verzadigde NaCl-oplossing : vrij sterke gasontwikkeling bij kamertemperatuur (23įC), vorming van een wit troebelig product

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures