Profielwerkstuk Aspirine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Profielwerkstuk Aspirine

Hallo allemaal,

Ik ben beetje nieuw hier dus weet niet precies of deze vraag hier goed staat.

Ik moet mijn profielwerkstuk over scheikunde doen, maar er zijn een hoop onderwerpen die volgens mij eerder onder biologie vallen.

Ik heb besloten om het over medicijnen te doen, en ik zag op dit forum dat er erg veel mensen zijn die het aspirine doen, dus dat lijkt mij ook wel leuk. Maar weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat het echt een scheikunde werkstuk is en niet een biologie werkstuk?

Heel erg bedankt, Iris

Beryllium: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend; "scheikunde" evenmin....

Berichten: 1.153

Re: Profielwerkstuk Aspirine

simpel. Maak je werkstuk of de stof aspirine. En niet over de werking van deze stof in een lichaam. Dus hoe wordt het gemaakt, reactieverglijkingen gevaren bij productie, afvalproducten, etc.

Berichten: 2

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Kee bedankt!

Berichten: 704

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Er zijn normen voor de hoeveelheid aspirine in een tabletje. Je kunt eenvoudig met een colorimetrische bepaling de hoeveelheid aspirine bepalen.

Berichten: 2.399

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Dat lijkt me een beetje teveel gevraagd voor een profiel werkstuk niet?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Dat lijkt me een beetje teveel gevraagd voor een profiel werkstuk niet?
Aangezien je voor een profielwerkstuk 'het liefst' een praktijk onderdeel erbij moet doen en je kan wat regelen met een bedrijf of school dan is dat juist hartstikke mooi! (Pakken die punten :) )

Berichten: 2.399

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Jullie hebben gelijk, ik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat er coulometrie stond :) .

Berichten: 2

Re: Profielwerkstuk Aspirine

wij móesten zelfs een praktisch onderzoek verrichten voor ons profielwerkstuk op school! Afbeelding

misschien kan je zelf wel aspirine maken, heb ik ook eens moeten doen op school. De synthese is niet zo moeilijk... :) puntjes scoren! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Profielwerkstuk Aspirine

De synthese van asprini is inderdaad niet zo moeilijk. In het eerste jaar van mijn HLO studie heb ik deze uitgevoerd. Als je nog belang bij een voorschrift hebt moet je het maar even melden.

MvG Ron

Berichten: 198

Re: Profielwerkstuk Aspirine

De bereiding is hier trouwens op het forum wel te vinden.

ik weet zeker dat we het er al eens over hebben gehad

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Profielwerkstuk Aspirine

De bereiding is hier trouwens op het forum wel te vinden.

ik weet zeker dat we het er al eens over hebben gehad
We hebben het er inderdaad wel eens over gehad, maar ik kan nergens een synthese vinden met behulp van onze zoekfunctie. Dus een echt voorschrift is hier niet te vinden. Maar ik denk dat je die ook wel via google kan vinden. Deze is volgens mij best wel bekend en veel toegepast bij MLO/HLO opleidingen.

MvG Ron

Berichten: 11

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Hai,

Ook wij willen ons PWS over aspirine doen, wij wilden eigenlijk kijken of wij in staat zijn een chemisch juiste aspirine op school te maken, en dat dan controleren bij de universiteit van Groningen.

Nou vindt onze docent dat dit niet genoeg is en dat we eigenlijk een bredere vraagstelling moeten nemen. Het bovenstaande onderdeel lijkt ons heel leuk, dus dat willen we er sowieso in hebben.

Hebben jullie een idee?

Liefs, Marloes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Profielwerkstuk Aspirine

Nou je zou ook gewoon wat tabletjes bij de apotheker kunnen kopen (probeer de kosten bij de school te declareren) en dan kijken of de tabletjes aan de norm van de hoeveelheid aspirine voldoen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Profielwerkstuk Aspirine

(probeer de kosten bij de school te declareren)
pffff.... gewoon deze week twee smsjes minder sturen. Zo duur zijn die tabletten niet.

Berichten: 660

Re: Profielwerkstuk Aspirine

mijn profielwerkstuk gaan over pijnstillers en dit is geloof ik het gedeelte waar ze het over hadden toen ze het hadden over zelf aspirines te maken ik heb het voorgelegd aan mijn leraar en het is goedgekeurd :) weet alleen nog niet hoe het zit met de azijnzuuranhydride

om aspirine te maken:

breng in een reactiekolf van 250 ml 10g gedroogd salicylzuur en 15 g vers gedestilleeerd azijnzuuranhydride. Voeg voorzichtig 5 druppels gecncentreerd zwavelzuur toe. Zorg dat de inhoud goed gemengd wordt (met behulp van een magnetische roervlo). Warm het mengsel op en hou de temperatuur gedurende 15 minuten op 50 à 60 °C. Roer ondertussen (nog steeds met de roervlo) Laat afkoelen en roer nu en dan. Voeg 150 ml water toe en filtreer de gevormde kristallen af.

Het ruwe acetylsalicylzuur wordt gezuiverd door de kristallen op te lossen in 30 ml warme ethanol en door uitgieten van deze oplossing in ongeveer 75 ml warm water. Wanneer er zich kristallen vormen warmt men het mengsel terug op tot alles weer is opgelost. Laat de bekomen heldere oplossing nu traag afkoelen. Mooie naaldvormige kristallen scheiden zich nu af. Filtreer en droog.

Om te controleren of je zuiver product hebt, kan je dus doen met een dunnelaagchromatografie, of je kan een smeltpuntsbepaling doen. Het smeltpunt zou dan tussen 140 en 142°C liggen.

[!] Je moet wel voorzichtig zijn met het toevoegen van het water. de overmaat azijnzuuranhydride wordt exotherm ontbonden en er kunnen zure dampen opstijgen. :lol:

succes :)

Reageer