Boek over GC/MS voor een leek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Boek over GC/MS voor een leek

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar boeken over chemie en in het bijzonder GC/MS.

Een probleem ik ben een leek heb een jaar scheikunde gehad en werk nu met een GC/MS systeem (zeer regelmatig).

Om iets meer te zijn dan een aap die een kunstje kan moet ik dus bijleren maar waar kan ik daar boeken over vinden die aansluiten bij de kennis van een leek.

Of waar moet ik beginnen met lezen en leren.

Beryllium: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Met een titel als "help" kom je niet zo ver.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Boek over GC/MS voor een leek

Een veelgebruikt nederlandstalig boek over chromatografie is 'scheidingsmethoden' van W.G.M. Braam (ISBN 90 01 15751 3). Het is een goed leesbaar boek met naast algemene chomatografische theorie ongeveer 50 bladzijden over GC. Dit lijkt me zeer geschikt voor zelfstudie. Bij veel winkels van 'de Slegte' ligt ie wel tussen de 2e-hands chemieboeken.

Er staat, afgezien van de werking van een MS-detector, echter niet veel in over struktuuropheldering mbv massaspectofotometrie. Over fragmentatie-processen enzo bij MS zul je een ander boek moeten hebben. Ik weet zo even niet een goeie.

Berichten: 2.399

Re: Boek over GC/MS voor een leek

Ik heb een boek van Hoffmann en Stoobant: Mass spectrometry, principles en applications. Goed boek waarin de verschillende apparaten staan beschreven evenals fragmentaties, ionisatie methoden etc. Als je nog iets van nummers wilt hebben dan hoor ik het wel. (GC is wel ondergeschikt in dit boek)

Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Boek over GC/MS voor een leek

Ik heb een nederlands talig boek over chromatografie waarin deze techniek ook goed word behandeld. Volgens mijn vroege HLO docent moet dit boek beter zijn dan Braam, maar persoonlijk denk ik dat er in Braam ook genoeg informatie staat.

Het boek is van R.S.Deelder, P.H.Tommassen,J.H.M. van den Berg en het heet Chromatografie van de heron reeks.

MvG Ron

Reageer