Springen naar inhoud

Bleekmiddel

• Log in om te kunnen reageren

opa_CF

opa_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2005 - 19:08

Hallo experts,

Ik heb een kurkvloer in mijn woonkamer , na het verplaatsen van mijn meubelen bleek dat het deel van de vloer dat nooit aan het daglicht is blootgesteld donkerbruin is gebleven.

Nu heb ik een test gedaan met H2O2 6% uit uit het medicijnkastje ( gebruikt als haarbleekmiddel ) en dat werkt , na ca 2 uur begint het kurk te bleken en na 20 uur is de maximale verkleuring bereikt .

Nu kan ik naar de kapperswinkel gaan en 30 flesjes van dat spul kopen maar dan kan ik beter een nieuwe vloer leggen !

Waar kan ik dit H2O2 6% kopen en welke veiligheidsmaatregelen moet ik nemen , ik moet ca 5 M2 behandelen ik schat daarvoor toch wel 2 - 5 liter nodig te hebben.

Wie geeft mij advies ???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2005 - 21:11

hey.
ten eerste even dit: het gaat hier over 5 m2.
met die 5 M2 dacht ik dat het om een molariteit ging en het duurde even tot ik het doorhad, maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan mij liggen :)

voor het antwoord op de vraag.
moet je even zoeken op het forum.
dan vind je bijvoorbeeld dit
dit
dit

enzoverder enzovoorts.

de zoekfunctie vind je rechtsboven

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5078 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 07 augustus 2005 - 22:34

Welkom op Chemieforum.nl!

Ik heb een aantal weken terug daar toevallig een verhaal over geschreven en daar staat zeker je antwoord in! :)

Zou een gewone doehetzelfzaak het niet hebben? Kan je ook nog proberen.

opa_CF

opa_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 08:16

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie snelle reacties , ik heb gevonden dat H2O2 als 30% oplossing te koop is , dan mijn volgende vraag . Kan ik dit met water verdunnen of is het ook puur te gebruiken en welke veiligheidsmaatregelen moet ik in nemen , en loop ik het gevaar dat mijn kurk wordt opgevreten bij een te hoge concentratie.. [!]

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 10:30

hmm
je hebt gemerkt dat het te doen is met 6%
misschien werkt 30% te hard en ziet hij straks wit, al ken ik eigenlijk niets op dat gebied maar als het werkt met 6% zou ik hem verdunnen zodat je met 6% kan blijven werken

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 10:55

Inderdaad, als er iets is dat ik heb geleerd in de chemie, is het wel dat als iets werkt je niets aan de procedure moete veranderen :)

Ik zou gewoon verdunnen tot 6%, dan weet je wat er gebeurt, en bovendien is het voor je eigen veiligheid natuurlijk ook slimmer.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 13:57

30% H[sub]2[sub]O[sub]2[sub] is nogal een raar goedje en uiteraard heel geschikt als ontsmettingsmiddel..., 30% is naar mijn weten de max concentratie die je bij een apotheker kan halen, dus stap daar ff naartoe, neem alvast een paar liter gedemin water mee, en vraag de apotheker om je die oplossing op 6% te bereiden..... gaan ze met alle plezier doen (afin, mijn apothekeres doet dat met alle plezier, maar we hebben dan ook een speciale band)

succes ermee !!!

opa_CF

opa_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 18:11

Iedereen bedankt voor de tips,

ik zal nu maar eens aan de slag gaan.

Uiteraard horen jullie nog als de klus klaar is . :)

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 19:59

Aan H2O2 van 30% zal je in Nederland mogelijk niet heel eenvoudig kunnen komen. Dit omdat er een paar verveldende explosieve materialen mee te maken zijn.

Ik zou daarom een ander bleekmiddel adviseren, bijvoorbeeld natriumpercarbonaat. Dat is in veel natuurvoedingswinkels te koop (merk = Ecover). Het wordt wel gebruikt als relatief milieuvriendelijk bleekmiddel.

Bleekwater werkt uiteraard ook, maar die chloorlucht is niet echt prettig.

Overigens is peroxide van 6% vrij onschuldig, dus als je zo'n vriendelijke apotheker hebt komt het natuurlijk ook wel goed.
β-Damascenon en maneschijn

Martino-Positivo

Martino-Positivo

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 08:43

Klik op de onderstaande link. Bij acros kun je de stof kopen. 35% wt.

http://www.acros.be/...archString=H2O2

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 22:31

H2O2 kun je zelf vrij gemakkelijk concentreren, zeker als je niet verder wilt dan 6%. Neem gewoon 3% H2O2 en laat de vloeistof deels bevriezen. Het ijs dat ontstaat is relatief arm aan H2O2 en kun je weggooien. Laat ongeveer de helft bevriezen en dan heb je al iets van 5% H2O2. Doe je dit nog een keer met de wat sterker geconcentreerde H2O2, dan kom je al wel op 8% uit of iets dergelijks.

Ik heb begrepen dat met deze procedure wel tot 30% is te komen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Houd er wel rekening mee dat H2O2 van meer dan pakweg 10% concentratie al aardig vervelend kan zijn voor de huid. Je krijgt er van die prachtige witte vlekjes van die behoorlijk kunnen jeuken :). Gelukkig verdwijnen die vlekjes wel weer vrij snel :).

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 11 augustus 2005 - 14:03

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures