Springen naar inhoud

Oefeningen organische chemie

• Log in om te kunnen reageren

jmb_CF

jmb_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 14:12

HELP!

Ik heb een herexamen organische chemie. Het is een basiscursus over de nomenclatuur, een voorstelling van de organische verbindingen en de reactiemechanismen. Jammergenoeg begrijp ik niet al te veel van deze reacties omdat de cursus amper aangevuld wordt met oefeningen. Kan niemand mij helpen aan oefeningen (evt. met oplossingen) hieromtrent?? Ik herinner mij dat er op het examen veel oefeningen waren waarbij we een reactie moesten aanvullen, dus of de reactie plaatsvindt onder verhoogde temperatuur, UV-bestraling, Zuur/Basisch milieu, welke de reactieproducten zijn, ... en ga zo maar door.
Of moest er iemand een plaatsje weten op het internet waar al dit duidelijk wordt uitgelegd dan zou dit ook zeker van pas kunnen komen.

Alvast vriendelijk bedankt,

Jean-Michel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 18:05

dat is gewoon iets wat je moet weten. Bij mij in de cursus organische chemie gaven ze het reactiemechanisme en was het aan jouw om te laten zien hoe de reactie verloopt. Als je iets met UV-straling ziet, moet je meteen denken aan radicaalreacties, evenals de aanwezigheid van peroxiden. Daarnaast spelen dingen als thermische controle enzo een belangrijke rol.

--> lees gewoon goed de voorbeelden en onthoud die. De mechanismen zullen hetzelfde blijven, alleen je moet even laten zien dat je het kunt toepassen.

Voor opgaven zou ik eens in google proberen te zoeken op trefwoorden als exams + reactionmechanisms + organic chemistry of iets dergelijks.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 07:38

Als je iets met UV-straling ziet, moet je meteen denken aan radicaalreacties,

Of natuurlijk electrocyclische (bijv Diels-Alder) reacties. Deze kunnen afhankelijk van het aantal electronen die aan de reactie meedoen thermisch of onder bestraling verlopen.

bke

bke

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 17:53

Ik zit wat met hetzelfde probleem. Wij kregen wel oefeningen met zelfs bijhorende oefenzittingen, zie oef org scheik farmacie kuleuven Vooral het testexamen is misschien wel interessant.
alleen waren de oefeningen van het ECHTE examen wel (veel) moeilijker :)

Dus mensen die nog meer van deze oefeningen hebben... laat maar komen!!!

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 20:38

hmm
interessant.
welke richting volg je bke
ik ga volgend jaar nnl ook naar leuven
geologie :)

... en wat betreft die vragen, dat zijn er wel nogal veel.
ergens concreet een probleem mee, welke vraag bv snap je niet hoe je moet beginnen?

Veranderd door Strontium, 09 augustus 2005 - 20:40

bke

bke

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 09:11

... en wat betreft die vragen, dat zijn er wel nogal veel.
ergens concreet een probleem mee, welke vraag bv snap je niet hoe je moet beginnen?

-> Heb je het tegen mij?

Bij de opgaven in mijn link heb ik niet direct vragen, de antwoorden staan er immers bij! :)
(zal misschien nog wel komen als ik ze nog eens deftig analyseer)

Ik zou wel graag weten hoe je er het best aan begint.
Zowel aan het leren: hoe leer je in godsnaam die 100en soorten reacties en mechanismen??
Als aan het oplossen: hoe begin je het best aan zo een oefening (zowel reacties schrijven als pH bepalen)

Mensen die hiervoor een methode aangeleerd kregen/hebben, laat maar horen zou ik zo zeggen!!

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2005 - 12:48

Ik zou wel graag weten hoe je er het best aan begint.
Zowel aan het leren: hoe leer je in godsnaam die 100en soorten reacties en mechanismen??
Als aan het oplossen: hoe begin je het best aan zo een oefening (zowel reacties schrijven als pH bepalen)

Er zijn inderdaad 100en soorten reacties, maar gelukkig zijn er erg veel overeenkomsten. Bij normale organische reacties kun je er van uitgaan dat het één van de volgende types is

Substitutie
Additie
Eliminatie
Zuur-base
Redoxreactie
(sommige van deze types overlappen)

Wat betreft de reactiemechanismen is oefenen de beste methode. Van simpelweg de antwoorden bij opgaven opzoeken leer je erg weinig. Je moet het toch zelf proberen. Op een gegeven moment zie je dat er tussen verschillende reactiemechanismen erg veel overeenkomsten zijn. Eigenlijk komt het er op neer dat + en - elkaar aantrekken en dat je niet al te exotische intermediairen moet krijgen bij het opstellen van een reactiemechanisme.

En zoals al eerder werd geschreven is het het beste om bij een opgave eerst de reactievergelijking op te schrijven. Bij vragen over 'wat voor product wordt er gevormd' moet je bedenken welk type (zie boven) reactie er op kan treden met de gegeven reagentia.

vase

vase

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2005 - 08:16

Ik zit wat met hetzelfde probleem. Wij kregen wel oefeningen met zelfs bijhorende oefenzittingen, zie oef org scheik farmacie kuleuven Vooral het testexamen is misschien wel interessant.
alleen waren de oefeningen van het ECHTE examen wel (veel) moeilijker  :)

Dus mensen die nog meer van deze oefeningen hebben... laat maar komen!!!

In de bib in leuven staat een erg interessant naslagwerk, van F. Carey, organic chemistry met oefeningen, het oplossingenboek staat ook in de bib. Naar ik gehoord heb kan dit erg interessant zijn voor mensen van farmacie aangezien daar de cursus super slecht is.

Veranderd door vase, 16 augustus 2005 - 08:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures