schoonmaakvalidatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

schoonmaakvalidatie

Hoe pak je een schoonmaak validatie aan?

Groeten,

Jane

Berichten: 2.399

Re: schoonmaakvalidatie

Kun je iets uitleg geven? Schoonmaak vallidatie? Ik ben toch redelijk thuis in deze tak van de chemie, maar dit is totaal nieuw voor mij. Is het een soort snelle validatie nadat er iets aan het systeem veranderd is (neem aan dat je over een HPLC praat)?

Berichten: 50

Re: schoonmaakvalidatie

Op het bedrijf waar ik werk worden er producten zoals de producten van VSM gemaakt. Dit zijn dus geheel plantaardige producten. Het zijn oplossingen van verschillende percentage alcoholen.

Nadat deze producten bereid zijn worden ze in vaten overgebracht. De vaten waarin de producten zitten worden herbruikt. Ze worden dan met water gespoeld. Hoeveel keer de vaten gepoeld worden weet ik.

Wat het wil bedrijf wil weten is of de vaten wel goed genoeg schoon worden gespoeld. Als het niet zo is en dat moet aan o.a mijn resultaten blijken, moeten ze de schoonmaak procedure aanpassen. Mij is gevraagd om het spoelwater inderdaad op de HPLC te injecteren. Wat ik begrepen heb is dat ik dus een schoonmaak validatie moet uitvoeren.

Heb ik het goed begrepen?

Als het zo is hoe kan ik het beste te werk gaan?

Ik heb er over nagedacht en het volgende wil ik gaan doen:

Wat ik tot nu toe gedaan heb is in triplo 10.00 ml monster in de stoof inlatendampen.

Wat ik wil gaan doen is de ingedampte stof oplossen in 10.00 ml ethanol absoluut en deze vervolgens injecteren. Wat ik ook wil gaan doen is in triplo het monster 10x verdunnen en injecteren.

Hoe denk(en) jij(jullie) over mijn aanpak?

Hoe zou(den) jij(jullie) het doen?

Groeten,

Jane

Berichten: 2.399

Re: schoonmaakvalidatie

Ik vind dit meer een analyse als validatie, maar dat was de vraag niet :) . Je moet dus een analyse opzetten om te controleren of vaten goed schoon gemaakt zijn. Ik denk dan aan de volgende dingen:

Wat is schoon of niet schoon?

Dus je zult achter bepaalde drempelwaarden aan moeten gaan. De analyse en sample prep die jij gaat doen moet dus een detectie limiet onder de drempelwaarde hebben!

Heb je uberhaupt een concentratie stap nodig? Heb deze vraag aan jezelf gesteld? Misschien is het water filtreren en injecteren wel genoeg? Waarom 10ml en geen 15ml? Heb je hier theoretisch aan gerekend?

Je wilt indampen als concentratie stap, je hebt het over een alcohol als je dan volledig indampt kun je je stof wel eens verliezen. Controleer (valideer) dit! Denk anders eens aan SPE, dan kun je misschien nog wel meer door je cartridge halen (mocht je de detectie limieten niet halen), en het is een stuk sneller, en minder kans op verlies van analiet.

Kun je hier wat mee?

Berichten: 50

Re: schoonmaakvalidatie

Voordat ik deze analyse heb gedaan heb ik in het monster zelf bepaald wat er allemaal zit bij verschillende verdunningen. De verdunningen:10x;100x;1000x en 10000x.

Wat is SPE?

Berichten: 2.399

Re: schoonmaakvalidatie

SPE = Solid phase extraction.

Berichten: 50

Re: schoonmaakvalidatie

Bedankt voor jullie reacties.

Het is me allemaal duidelijk geworden. [-X

groeten,

jane

Reageer